سی‌وسومین شمارهٔ نشریهٔ نشان منتشرشد

سرمقاله این شماره به قلم مجید عباسی با عنوان "تایپوگرافی، کارکرد یا شکل" است. او می‌نویسد: "تایپوگرافی هسته‌ی اصلیِ دیزاین در ارتباطات بصری است. هم‌چون دیزاین، تایپوگرافی دو جنبه‌ی کارکردی و زیبایی‌شناسانه را با خود به همراه دارد. کارکردش برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال پیام به صورت بسیار مؤثر در دو شکل "مفهومی" و "احساسی" است؛ هر چه بیانش دقیقتر و مؤجزتر باشد، دیزاین را مؤثرتر می‌نماید. "

در بخش "نظر" اریک اشپیکرمان مقاله‌ای دارد با عنوان: "آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟" اسپیکرمن می‌گوید: "وقتی از مردم سؤال میشود به کدام حرفه بیش از همه احترام میگذارند، همیشه پزشکان به خصوص جراحان را در رأس فهرست خود قرار میدهند. ما در آلمان پزشکان را -نیمه خدایان سفیدپوش- خطاب میکنیم؛ برای اینکه وقتی مسأله‌ی مرگ و زندگی در میان است، معمولاً حرف آخر را میزنند. در این میان، خیلی از معمارها خود را خدای هر آنچه خداوند خلق نکرده است، میدانند. آنها کسانی هستند که خیلی ساده ساختمانها را به اندازه‌ی پهنا، ارتفاع و دلار طراحی میکنند. البته همیشه معمارانی بوده‌اند که برای فراهم آوردن محیط ساخته‌شده‌ای که خیلی از ما نمیتوانیم از آن فرار کنیم فروتنی به خرج داده‌اند. اما من با خیلی از آنها برخورد داشته‌ام که جداً باور دارند جواب همه‌ی سؤالات مربوط به طراحی را، در هر کجای دنیا که باشد، میدانند. این مسئله آنها را به مشتریان غیرممکنی تبدیل میکند که تا به‌حال دیده‌ام.".....

طراح معاصر ایرانی این شماره رضا عابدینی است و مروری بر آثار او که توسط باوند بهپور نوشته شده است. به همراه جدیدترین آثارعابدینی.

طراحی فونت دیبا توسط دامون خانجان‌زاده، موضوع پروژه‌ی ایرانی این شماره است. در بخش دوم پروژه، پگاه احمدی مقاله‌ای دارد درباره‌ی انتخاب نشریه‌ی نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی کلاسیک طراحی گرافیک.

طراحی امروز مقاله‌ای است با عنوان "تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی" که پویا احمدی آن را نوشته است. در بخشی از مقاله می‌خوانیم: " پیشرفت فنآوری دهه‌ی اخیر بسیاری از محدودیت‌های فنی پیشین در طراحی تایپ را حل کرده است. فرآیند "ساب پیکسل انتی الیسینگ"25 و "آتوهینتینگ"26 تبدیل به ویژگیهای بدیهی اکثر تایپ‌های دیجیتال شده‌اند. اختراع نمایشگرهای با تراکم پیکسل بالا فاصله‌ی بین حروف چاپی و دیجیتال (روی صفحه‌ی نمایش) را به شدت کاهش داده است. این امر نه تنها به طراحان امکان طراحی تایپهای دیجیتال با دقت و پیچیدگی بالا را داده، بلکه حجم عمده‌ای از نگرانیهای او را در ارتباط با جنبه‌های فنی طراحی تایپ کاسته است. در نتیجه طراح امکان تمرکز روی جنبه‌های بصری و مفهومی تایپ را پیدا کرده است. "

"روبروی" این شماره به گفت‌‌وگو با متیو کار‌تر تایپو‌گرافر مطرح انگلیسی اختصاص دارد. از معروف‌ترین آثار کارتر، نشانه‌نوشته‌ی موزه‌ی مدرن نیویورک است.

طراحِ مرجع این شماره، ولفگانگ واینگارت است که فیلیپ برتون، به بهانه‌ی نمایشگاه مروری بر آثارش در سپتامبر ۲۰۱۴ در موزه‌ی طراحی زوریخ، به معرفی او پرداخته است.

بهزاد متبحری در بخش آرشیو، مروری بر نمایشگاه‌های تایپو گرافی ایرانیِ گروه رنگ پنجم دارد، با عنوانِ " ایرانی، تماما ایرانی"در بخش گوناگون مجید عباسی نگاهی به آثار تایپوگرافی اریک برندت انداخته و پگاه احمدی به معرفی کتب ایرانی و خارجی مرتبط با تایپوگرافی پرداخته است.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi