آیا هیأت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی با چالش روبرو میشود؟

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از معماری نیوز ، علی رغم گذشت هفت ماه از سال جاری اما کماکان بودجه سال جاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران به تصویب اعضا نرسیده است.به باور بسیاری از فعالان حوزه مهندسی این امر بیانگر نارضایتی اعضای سازمان از عملکرد هیات مدیره فعلی سازمان است.
اکثر مهندسان براین باورند که ابهامات متعدد درنحوه هزینه کردها و عدم شفاف سازی در این زمینه از جمله دلایلی است که سبب شده تراز مالی نظام تهران به تصویب مهندسان نرسد. از نکات جالب در روند برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه‌ی نوبت دوم سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران آن است که حجم ابهامات تراز مالی به حدی بالا بوده که حتی بازرسان از تایید تراز مالی سازمان خودداری کرده اند.
مطابق قانون نظام مهندسی ساختمان، تراز مالی ابتدا باید توسط نماینده هیات مدیره قرائت شود و سپس بازرسان اقدام به ارائه گزارش خود در خصوص تراز مالی دهند و سپس تایید عمکرد مالی سازمان در آن سال به رای گیری مجمع گذاشته می شود. اما جالب است که درجلسه مذکور بازرسان نیز عملکرد مالی سازمان را تایید نکردند و بعد از آن اکثریت حضار رای مخالف به تراز مالی سازمان دادند.
بر اساس قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، هیات مدیره جدید سازمان زمانی می تواند سازمان را از هیئت مدیره قبلی تحویل بگیرد که مباحث مالی مصوبه و تاییدیه مجمع را داشته باشد. این درحالی است که وقتی بودجه سال جاری 94 تایید مجمع را نداشته باشد عملا به معنای تعطیلی سازمان و قفل شدن آن است که نتیجتا چالش بزرگی در پیش روی سازمان ایجاد می شود.
البته مطابق قانون نظام مهندسی، زمانی که بودجه پیشنهادی یک سال توسط مجمع تایید نمی‌شود، به اندازه یک‌دوازدهم بودجه مصوب سال قبل را برای یک ماه قانونا به جریان می‌اندازند تا درب سازمان بسته نشود و در فرصت یک ماهه سازمان بتواند با برگزاری مجمع مجدد، تاییدیه مجمع را بگیرد ولی اگر این کار انجام نشود و در مهلت یک ماهه در مجمع بعدی هم اعضاء، بودجه سازمان را تایید نکنند، این امربه معنای بن‌بست کامل است و عملا سازمان تعطیل می‌شود.
مطابق قانون زمانی که که بودجه یا تراز مالی در مجمع به تصویب نرسد، موارد اشکال توسط کسانی که از حاضرین مجمع هستند کتبا به هیئت رییسه ارسال شود. بدین ترتیب درشرایط فعلی مهمترین وظیفه هیات مدیره در خصوص تراز مالی این است که نسبت به رفع موارد ابهام و سوالات موجود دراین زمینه اقدام کند. حال باید منتظر شد و دید که آیا اعضای هیات مدیره فعلی سازمان با رفع ابهام زمینه رای به تراز مالی سال جاری نظام مهندسی را فراهم می کنند یا اینکه شرایط را به گونه ای فراهم می کنند که زمینه ساز تعطیلی سازمان شوند.

logo-samandehi