منابع فرهنگی و هنری

1399/4/14
در جست‌وجوی میس
ریکاردو دازا در این کتاب، با کندوکاو در جزئیات عکسِ معروفی که بیل انگدال در سال ۱۹۶۵ از میس فن در روهه گرفته است، مدام پرسش‌های تازه‌ای طرح می‌کند و با جست‌وجو در اسناد، منابع تصویری و زندگی‌نامۀ معمار پاسخ‌های روشنگر و دقیقی به این پرسش‌ها می‌دهد؛ جست‌وجویی موشکافانه، با روایتی جذاب، که راه را برای کشف لایه‌های پنهان شخصیت و آثار میس فن در روهه باز می‌کند.
1399/3/12
سرگذشت یك خیابان؛ سیر شكل گیری خیابان سی تیر
"سرگذشت یك خیابان؛ سیر شكل گیری خیابان سی تیر" عنوان کتابی است که به تازگی به همت سازمان نوسازی شهر تهران و به قلمسرکار خانممریم میرزایی، دانش آموخته رشته معماری و تهران پژوه منتشر شده است.
1399/2/6
اوج و افول مدرنیسم
کتاب اوج و افول مدرنیسم، تجربه ی هنر مدرن در یک مثلث، مدرنیته انتقادی، رویکرد آوانگارد و رئالیسم سوسیالیستی شکل گرفته. این تجربه در مهمترین فرازهای خود به شکل فرم های خالص و اشارات چند لایه ای پدیدار گشت. اما حتی فرم های آبستره مدرنیستی نیز به نحوی ریشه در ژانرهای کلاسیک منظره، پرتره، طبیعت بی جان و نظایر آن ها داشتند. بنابراین مدرنیسم شاید قاعده ای نوین در ارائه ی مفاهیم کهن بود. هدف مهم انقلاب مدرنیستی در ظاهردور ساختن هنر از قلمروی عمومی ادبیات و محیط رمانتیک آن بود. لیکن فرجام مدرنیسم در سال های بعد از جنگ جهانی دوم در پایگاه نیویورک، بازگشتی تماشایی به عرصه ی احساس و هیجان را رقم زد.
1398/12/7
رسانه های نوین در هنر قرن بیستم
در کتاب «رسانه های نوین در هنر قرن بیستم»، به معرفی نظام مواد و رسانه هایی پرداخته می شود که هنرمندان قرن بیستم از آنها سود جسته اند تا هنر را به سمت و سویی تازه سوق دهند. اجرا، ویدئو آرت، چیدمان، هنر دیجیتال، دستکاری در عکاسی، واقعیت مجازی و دیگر اشکال درخور توجه در خلاقیت های هنری، محور اصلی مباحث این کتاب است.
1398/12/7
مثل یک معمار فکر کنید
اگر مایلید فقط به جای ساختن یک ساختمان، معماری خلق کنید سه گزینه در اختیار دارید: معمار استخدام کنید، معمار شوید یا بیاموزید مانند یک معمار بیاندیشید.
1398/9/6
نقش فضا در معماری ایران
دستیابی به تصویری گویا از مفهوم فضا در معماری ایران همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چنان که از آغاز تحصیل در رشته معماری تمرین های متعددی در خصوص خلق فضای معماری مطرح می شود و ذهن دانشجو را به شکل های گوناگون به چالش می کشد. لذا در راستای ابهام زدایی از این مفهوم کلیدی، پژوهش ها و مطالعات گسترده ای صورت گرفته است. آنچه می تواند آگاهی معماران را در این حوزه ارتقاء دهد و نوع نگاه آنان به آفرینش «فضا» را در پروژه های طراحی خود بهبود بخشد؛ مطالعه و کسب آگاهی از اندیشه ی صاحب نظران در رابطه با کیفیت فضا و چگونگی همسازی با فرهنگ و معماری ایران است.
1398/8/21
طراحان چه می دانند
دستیابی به دانش طراحی فرایندی است که به هنگام رویارویی با مسائل مختلف طراحی و تلاش برای یافتن پاسخ مطلوب روی می دهد. کتاب (طراحان چه می دانند) با تکیه بر ویژگی های مشترک فرایند طراحی سعی در ارائه ی اصول کلی دارد. لذا مطالعه ی این کتاب از آن جهت که راهنمای مطلوبی برای آشنایی با دانش طراحی است؛ توصیه می شود.
1398/8/6
زایش مدرنیسم ایرانی
مجموعه گفتارهای این کتاب کمتر تاریخ هنر نیم قرن اخیر ایران و بیشتر تجزیه و تحلیل آراء و ذهنیت های شماری از هنرمندان شاخص آن است. در حقیقت کتاب حاضر بیشتر درباره هنرمندان ایرانی است تا هنر ایران؛ و سعی شده با شناخت گرایش ها و رویکردهای رایج در میان هنرمندان ایرانی، تصویر شفاف و قابل درکی از هنر ایران را نیز ارائه دهد.
1398/7/17
دید معماری (راهبردی به حل مسائل طراحی معماری)
یافتن راه حل های صحیح بصری برای مسائل علمی معماری، از چالش های بنیادینی است که همه ی معماران و طراحان، در تمام طول فعالیت حرفه ای خود با آن مواجه هستند. کتاب «دید معماری» نوشته ی برنت سی. برولین به طرزی خلاقانه بیش از صد مثال از راه حل های بصری طراحی معماری را به خوانندگان ارائه می کند.
1398/7/16
بودن با دوربین / کاوه گلستان: زندگی، آثار و مرگ
کاوه گلستان فرزند ابراهیم گلستان و فخری گلستان، همسر هنگامه گلستان و پدر مهرک گلستان بود. پیشه کاوه گلستان داستان‌نویسی و کارگردانی سینما، عکاسی و خبرنگاری بود. چاپ عکس‌های گلستان از رویدادهای انقلاب ایران و جنگ ایران و عراق در بسیاری از مطبوعات معتبر کشورهای غربی، نامش را در میان خبرنگاران عکاس بین‌المللی به نامی آشنا تبدیل کرد و جوایزی را نصیب او کرد.
1398/7/2
شب پر ستاره
این کتاب با ما از «شب پرستاره»ی ون‌گوگ می‌گوید؛ یکی از محبوب‌ترین آثار نزد بینندگان موزه و از آثار معیار دوران مدرن که نقاش، آن را در سال‌های پر هیاهوی پایان عمر خویش به تصویر کشیده است.
1398/6/24
مقدمه‌ای بر گرافیک دیزاین
گرافیک دیزاین جریانی است که در آن اطلاعات، مفاهیم و پیامها برای تحویل به مخاطب، شکل تصویری میگیرند. اطلاعات با استفاده از نوشته، عکس و تصویرسازی به عنوان یک عامل ارتباط تصویری تنظیم میشوند.
1398/6/12
"یاد مانده ها"
كتاب یادمانده های محسن وزیری مقدم خودنگاره ای ست از زندگی هنرمندی بزرگ، كه در سن هشتاد سالگی و پس از آنكه یك چشم خود را از دست می دهد، طی یك ماه به قلم او نوشته شده است، هنرمندی كه نقش تاثیرگذارش در هنر معاصر ایران و به ویژه در توسعه گرایش های هنر مدرن دارای اهمیت است.
1398/6/3
مد و لباس در قلمرو هنر مفهومی
تلاش این کتاب بر آن است سطحی نگری درباره ی رابطه ی هنر و پوشش را با بررسی مهم ترین جریان ها و اصلی ترین هنرمندانی که گرایش اصلی اشان در قلمرو پوشش متمرکز شده است مورد توجه قرار دهد.
1398/5/31
چگونه معمار شویم؟ از آغاز تا آغاز
یکی از چالش هایی که امروزه جامعه ی معماران خصوصاً فارغ التحصیلان با آن مواجه هستند؛ دستیابی به موقعیت مطلوب در حوزه ی کسب و کار و به کارگیری دانش خود در رفع نیاز های بازار هدف است. آنچه رسیدن به موفقیت شغلی را برای معماران جوان دشوار می کند فاصله ای است که بین محتوای آموزشی در دانشگاه و نیاز بازار به چشم می خورد. لذا کسب مهارت های لازم در بازار کار معماری میتواند با مرتفع سازی این خلاء، راهگشای معمارانی باشد که هوشمندانه در پی پیشرفت و تجربه های نو هستند.
1398/5/13
مرجع و مشخصات فنی طراحی داخلی
کتاب «مرجع و مشخصات فنی طراحی داخلی» یک منبع جامع و کارآمد برای طراحان، معماران، دانشجویان طراحی و معماری داخلی و متخصصانی است که عهده‌دار طرح و اجرای پروژه‌های طراحی داخلی هستند.
1398/5/12
کنکاشی در هنر معاصر ایران
این کتاب حاصل بیش از دو دهه پژوهش و کند و کاو در ابعاد گوناگون هنر نوگرا و معاصر ایرانی است. این کتاب با کنکاشی پیرامون موضوعاتی که به شکلی فزاینده اهمیت می یابند، یعنی هنرنوگرا و معاصر و نسبت آن با مدرنیسم و دیگر لایه های فرهنگ شامل مفاهیم معاصریت و خاص بودگی فرهنگی، به تحولات اخیر هنر ایران و درکی از آن می پردازد.
1398/4/26
"هنر چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند"
آیا هنرمند باید متعهد باشد؟ و متعهد به کدام طرز فکر؟ آیا هنرمند باید مطابق نیازهای روز دست به تولید بزند؟ آیا همه باید احساسی مشابه در مقابل یک قطعه موسیقی داشته باشند؟ آیا یک تابلوی نقاشی می تواند حکم اول و آخر هنر را صادر کند؟ یا یک سبک از نقاشی قادر است کامل باشد؟
logo-samandehi