به بهانه روز جهانی گرافیک

سلسله مقالات آموزش گرافیک از پایه تا پیشرفته (بخش اول)

سلسله مقاله های آموزشی در حوزه گرافیک با ذکر اصول پایه ای این حوزه از هنرهای تجسمی به مناسبت روز جهانی گرافیک آغاز میشود و در شماره های بعدی این سلسله مقالات با مطالب تخصصی در این زمینه همراه شما خواهیم بود.

تاریخ بیست و هفتم آوریل روز جهانی گرافیک (World Design Day, WDD) نامگذاری شده است و همینطور گرامی داشت تولد انجمن بین المللی طراحی ico-D است.

استفاده از هنر گرفیک به مثابه ابزاری برای ایجاد تنوع، بهبود کیفیت زندگی با برداشتن مرزها، یافتن راه حل‌های ابتکاری برای نیازهای خود هنرمند و بشر و همچنین به ارمغان آوردن زیبایی و رفاه از اهداف این انجمن است.

منابع زیادی وجود دارد که می توانید طراحی گرافیک را بیاموزید و اشراف کامل بر این حیطه نیازمند سالهای طولانی مطالعه پرشور است. در این مقاله منابع مناسبی ذکر شده است که شما را با آموزش طراحی آشنا میکند.

در اولین شماره از این ساسله مقالات آموزشی اصول اولیه ای که به عقیده Envato Market برای ورود به حوزه گرافیک مورد نیاز است مرور میکنیم.

1. شناخت اصول و نظریه طراحی گرافیک

چند اصل طراحی گرافیکی وجود دارد که بر هر پروژه ای که ایجاد می کنید تأثیر می گذارد. دانستن این اصول به صورت مفهومی است و بکارگیری آنها بطور عملی پایه و اساس آموزش طراحی گرافیک شما را شکل می دهد. بیایید نگاهی به زمینه های اساسی که شما باید مطالعه کنید، داشته باشیم تا بتوانید از طرح جامعی در طراحی گرافیک برخوردار شوید.

شکل، فاصله و ریتم

اینها اصولی است که در ابتدای آموزش داده میشود و ممکن است بسیار جدید به نظر برسند اما با شناخت ویژگی ها و کارکرد های آنها، پس از تمرین های لازم میتوانید به راحتی در تصویر کردن مفاهیم ذهنی خود آنها را بکار بگیرید.

شناخت اصول تئوری رنگ

دریافت این درک که چگونه با رنگ ها کار کنید مهم است. رنگ می تواند بخش هایی از یک طرح را در صفحه برجسته کند یا در پس زمینه محو کند. گاهی استفاده از نوشتار می تواند احساس یک طراحی را تقویت کند.در طراحی چاپی نوشتار می تواند احساس واقعی کاغذ یا مواد دیگر را منعکس کند. تصاویر همچنین می توانند با نوشتار ترکیب شوند و با رنگ کامل شوند. یادگیری چگونگی متعادل کردن این موارد، کار ظریفی است و بسیار کاربرد دارد.

بافت در گرافیک

بافت کیفیت بصری ویژه ای است که در ایجاد تنوع بصری در کادر بسیار اهمیت دارد و به تعادل سازی وزن عناصر بصری در یک مجموعه کمک قابل توجهی میکند.

کار با نوشتار

توانایی شما در استفاده از نوشتار، یکی از مواردی است که طراحی گرافیک را از سایر حرفه های تصویری متمایز می کند. بخش بزرگی از طراحی گرافیک، درک تایپوگرافی، توسعه دانش شما در مورد حروف تایپ شده و نحوه استفاده از آنها در طراحی شماست. این یک مطالعه مداوم در طول حرفه شما خواهد بود.

2. ایستادگی قوی با یک طرح تاریخی گرافیکی

به گفته Envato Market مطالعه کتاب Philip Meggs برای هر طراح گرافیکی ضروری است. باید آن را از اول تا اخر بخوانید. همچنین، هرچه بیشتر وقت خود را صرف تحقیق در زمینه هایی گرافیکی کنید که بیشترین علاقه را به آن دارید، حداقل سه زمینه را انتخاب کنید تا در این زمینه به مطالعه دقیق بپردازید و تا آنجا که می توانید در مورد آنها یاد بگیرید.

یکی از زمینه های مورد علاقه من Bauhaus است که یک مدرسه طراحی بود و در اوایل قرن بیستم تاسیس شد. به احتمال زیاد به این دلیل که بسیاری از اهداف من را مانند هنر، طراحی، تاریخ و آموزش را شامل میشود آن را جذاب میدانم.

تاریخچه طراحی گرافیک Meggs اثر Philip B. Meggs و Alston W

تاریخچه طراحی گرافیک Purvis

3. فرایند طراحی گرافیک، راه حل های مفهومی، تجربه دنیای واقعی و کاربرد خلاق را درون خود بسازید

طراحان گرافیک مشکلات بصری را حل می کنند. نکته اصلی آموزش طراحی گرافیک، درک فرایند حل یک مشکل بصری است. این بدان معناست که شما از مزایای یادگیری خلاصه سازی در طراحی استفاده خواهید کرد. شما می آموزید که مهارتهای مورد مطالعه خود را با راه حل هایی که طراحی پیش روی شما میگذارد ارتقا دهید و از آن ها به منظور مقابله با مشکلات دنیای واقعی و تعامل با دیگران بهره ببرید.

حل مسائل بصری و مفهومی

حل مسئله بصری و مفهومی هسته اصلی کارهایی است که ما به عنوان طراحان گرافیک انجام می دهیم. سفارش دهندگان با حداقل اطلاعات به ما مراجعه می کنند، این یک مشکل است که باید حل شود. ممکن است یک شرکت جدید نیاز به ورود به یک بازار خاص داشته باشد و برای شما یک راه حل جامع برای هویت بخشی پیش بیاید.

مفهوم تصویری چیست؟

این مفهومی بیش از یک راه حل تصویری خالص است. این یکپارچه سازی یک طرح گرافیکی و یک ایده است، که برای حل مسئله در متن قرار می گیرد.

بیایید به عنوان مثال لوگو را در نظر بگیریم، این یک علامت تصویری است که بیانگر ایده یک شرکت است، که تمام هویت شرکت، عملکرد و تاریخ شرکت در آن ارائه می شود. در جهت توسعه مهارتهای دیداری و مفهومی برای حل مسئله میتوانید به منابع ای مانند کتاب های زیر مراجعه کنید و همچنین با شماره های بعدی این مقاله همراه شوید. البته در نظر داشته باشید تمرین و مهارت های هنری شما به حل مسئله دیداری کمک بزرگی می کند.

سواد بصری: یک رویکرد مفهومی برای حل مسئله گرافیکی اثر Judith Wilde و Richard Wilde

طراحی گرافیک: مبانی جدید اثر Ellen Lupton و Jennifer Cole Phillips

فرآیند طراحی

یادگیری، تحقیق، ایجاد ریز عکس ها، بهینه سازی طرح ها، کار کردن با راه حل های بصری در تمرین ها و ارائه به سفارش دهنده فقط برخی از اصول اولیه فرایند طراحی است. هر زیر مجموعه از طراحی ممکن است روشی متفاوت داشته باشد و روش کار شما یا شرکتی که برای آن کار می کنید ممکن است منحصر به فرد باشد، با این وجود، اصول اولیه یکسان است. سعی کنید از ابتدا تا انتها با روند طراحی آشنا شوید و در هر مرحله از روند هر پروژه ای که روی آن کار می کنید سریعتر و بهتر عمل کنید.

تکامل طراحی: کتابچه راهنمای اصول طراحی اولیه که در طراحی معاصر اثر Tim Samara

مراحل طراحی لوگوی من اثر David Airey

نقش برنامه ریزی در فرایند طراحی اثر Sean Hodge

کارت ویزیت مانند بوم نقاشی مرزهایی دارد. کتاب دارای ابعاد خاص و محدودیت های چاپ فنی است. این نوع محدودیت های عملی و فنی بخش مهمی از تمرین هنر و صنعت طراحی گرافیک است.
برای یادگیری در مورد این فن آوری ها و ایجاد دانش خود از طریق کارآموزی در پروژه های واقعی تلاش کنید. با داشتن یک پروژه بزرگ که با بودجه چاپ شود، می توانید چیزهای زیادی در مورد چاپ بیاموزید. همچنین به خاطر داشته باشید که راه حل های خلاقانه اغلب در محیط های خلاقانه پدیدار می شوند. قسمت لذت بخش طراحی گرافیک حل مشکلات فنی با راه حل های خلاقانه است.

کار در محدودیت ها برای دستیابی به طراحی های عالی اثر Sean Hodge

تحقیق مقدماتی در برابر کاربردی در طراحی گرافیک اثر Michael Kroeger

4- مطالعه و توسعه پیشرفته را در نظر بگیرید

مطالعه پیشرفته می تواند برای هر طراح مسیرهای مختلفی را طی کند. ممکن است شما به یک زمینه مرتبط علاقمند شوید و سپس آموزش طراحی گرافیک خود را برای استفاده در آن زمینه قالب بندی کنید. با این حال، هر طراح گرافیک از مطالعه و برنامه ریزی پیشرفته بهره بسیاری خواهد برد.

البته هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توانید در مورد هر موضوع طراحی گرافیکی مورد نظر عمیقا مطالعه کنید. مطمئناً می توانید در حیطه های مورد مطالعه خود بسیار حرفه ای تر عمل کنید.


نظریه Grid
بسیاری از زمینه های طراحی گرافیک راه حل های مبتنی بر Grid را شامل می شوند. از بسیاری جهات، تئوری Gridاصول پیشرفته فواصل، جریان و ریتم را شامل میشود، هرچند بیشتر برای پروژه های مانند ایجاد یک کتاب کامل و یا وب سایت این نظریه اعمال می شود.

جمع آوری هر سند چند صفحه ای معمولا از یک Grid بهره خواهد برد، زیرا این امر باعث می شود طرح انسجام داشته باشد. در اینجا برخی از منابع برای شروع کار با Grid ها آورده شده است.

سیستم های Grid: اصول سازماندهی مدل اثر Kimberly Elam

ساخت و خراب کردن Grid: کارگاه چیدمان طراحی گرافیک توسط Timothy Samara


طراحی اطلاعات گرافیکی

در حالی که بسیاری از اصول طراحی اطلاعات گرافیکی شبیه به طراحی گرافیک است، اما در مورد مشکلات بصری رویکرد فنی و کاربردی تری به خود می گیرد.

یک طراح اطلاعات گرافیک به جای اینکه به مفهوم روی بیلبورد نگاه کند، می تواند اندازه مناسب فونت را برای استفاده در محلی با سرعت عبور 40 مایل در ساعت توسط ماشین ها، تجزیه و تحلیل کند تا تأثیر حداکثری داشته باشد. این ترکیبی از تحقیقات علمی و کاربرد عملی برای طراحی بصری است.

هنرمند گرافیست Edward Tufte کتابهای زیادی را در این زمینه نوشته است که توصیه می شود به آنها رجوع کنید.

آثار Edward Tufte

Envisioning Information by Edward Tufte

مدتی را صرف آشنایی با چشم انداز طراحی گرافیک کنید و برای حرفه خود برنامه ریزی کنید. طراحی گرافیک یک رشته وسیع است که به طور مستقیم در مشاغل بی شماری درگیر است. یادگیری پتانسیل های این زمینه به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که می خواهید روی چه مواردی تمرکز کنید. ممکن است شما جذب طراحی چاپ، تبلیغات، طراحی کاربری یا یک طراحی گرافیکی یا زمینه مرتبط شوید.

طراحی گرافیک: راهنمای کار ویرایش شده توسط Sharon Helmer Poggenpohl

25 نکته راهنمایی در زمینه طراحی گرافیک

تبدیل شدن به یک طراح گرافیک: راهنمایی برای انجام کار در طراحی، ویرایش دوم توسط Steven D. Heller و Teresa Fernandes و Steven Heller

5- از طراحان گرافیک حرفه ای بیاموزید

گذشته از مطالعه در مورد طراحان گرافیک در طول تاریخ، شما همچنین می توانید با طراحان معاصری که حضور دارند آشنا شوید و از اطلاعات آنها استفاده کنید. Envato Market میگوید: بعضی از طراحانی که در مدرسه طراحی الهام بخش من بودند David Carson و Carlos Segura بودند. هر دو این طراحان از تایپوگرافی در مدلهای بصری، به طور خلاقانه و مصور استفاده می کنند. آنها به من کمک کردند تا با استفاده از نوشته، فاصله ها و بافت خود را بیان کنم. این در حالی است که رویکردی که در طراحی دارند برای هر پروژه ای مناسب نیست ولی مطمئناً به توسعه دامنه گرافیکی و توانایی تفکر تصویری من از طریق طراحی گرافیک کمک کرده اند.

ممکن است عاشق برخی رویکردهای دیگر برای طراحی باشید. همچنین شما، مراحل متعددی را طی خواهید کرد، و از نقطه ای به شیوه خاصی از طراحی جذب می شوید. قسمتی از این مسئله این است که، در این قسمت چه چیزی جالب است؛ باید بدانید که این حوزه بسیار متنوع است. از تقلید رویکردهای طراحان در مورد برخی پروژه های تمیرینی نترسید. این یک روش خوب برای یادگیری است. سپس به سمت دیگری می روید و این بخشی از تجربه کلی طراحی شما خواهد شد.

پایان چاپ: طراحی گرافیکی David Carson اثر Lewis Blackwell و David Carson

16 وبلاگ و سایتهای طراحی گرافیک عالی اثر Danny Outlaw

6. مهارت، بینش و روش خود را توسعه دهید

بخشی از تبدیل شدن به یک طراح گرافیک خوب، ماهر شدن در استفاده از ابزارهاست. اگر شما می توانید به سرعت قلم بزنید و راه حل های مفهومی را ترسیم کنید، پس یک طراح ماهر تر هستید. که البته، هنگام کار در برنامه های کامپیوتری نیز این امر صدق می‌کند.
اگر طراح لوگو هستید، هرچه Illustrator را بهتر بشناسید، طراح بهتری خواهید بود. این یکی از دلایلی است که سایتهایی مانند Vectortuts + بسیار مفید هستند.

هرچه طراحی، فضای کار ، زمینه متمرکز انتخاب شده، ابزار و وسایل کاری خود را بهتر بشناسید، بیشتر در کار خود غرق میشوید و در این حالت تصمیم گیری ها به راحتی صورت می گیرد و گذر زمان از بین می رود و در نهاین روند کار برای شما آسان و لذت بخش خواهد بود.

این حالت از جریان کار دلیل بزرگی است که برخی این زمینه هنری را انتخاب می کنند. آنها از بودن در جریان ایجاد و کار بصری لذت می برند.
در این رابطه میتوانید از منابع زیر استفاده کنید:

مهارت های خود را با Tuts+ ارتقاع دهید

اصول اصلی برای دستیابی سریع به جریان کار خلاقانه اثر Sean Hodge

تهیه و تنظیم: خبرنگار گالری آنلاین حسام زمانپور

logo-samandehi