در گفتگو با ‌محسن ‌‌‌‌‌حسن‌‌پور مطرح شد

تاثیرات کرونا، نیازهای هنرمندان و راهکارهای انجمن تصویرگران

طرح تشکیل انجمن‌های صنفی هنری، موزه تصویرگری، سرانجام هفته تصویرگری 99، فروش آثار تصویرگران و برنامه‌های انجمن در دوران قرنطینه برای حمایت از هنرمندان تصویرگر؛ در گفتگوی خبرنگار گالری آنلاین با ‌‌محسن ‌‌‌‌حسن‌‌پور، رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران مورد بحث قرار گرفت. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

‌‌حسن‌‌پور تاثیرات ویروس کووید-19 بر فعالیت هنرمندان را شدیدتر از سایر مشاغل دانست و در این خصوص بیان کرد: همانطور که در جامعه قابل مشاهده است از پوشاک گرفته تا مواد غذایی، تاثیر این ویروس بر اقتصاد و معیشت مردم بسیار نامطلوب بوده و صدالبته در هنر این تاثیر بسیار شدیدتر هم بوده است. به این دلیل که مردم در هر جامعه‌ای در وهله اول به تامین نیازهای اولیه خودشان می‌پردازند و سپس چنانچه بودجه‌ای باقی بماند به سمت هنر می‌آیند. طبیعتا در حرفه تصویرگری و سایر حرفه‌های هنری هم وضع به همین صورت است.

این هنرمند در رابطه با جریان فعالیت‌های هنری در دوران قرنطینه گفت: اوایل شیوع کرونا افراد بسیاری با مشکل و محدودیت در فعالیت‌ها مواجه شدند و به تدریج هنرمندان هم همچون سایر صنف‌ها دریافتند با وجود محدودیت چگونه به فعالیت خود ادامه دهند.

وی تاثیر قرنطینه بر ذهنیت هنرمندان را مثبت ارزیابی نکرد و این امر را ناشی از عدم تعامل رودرروی هنرمند و جامعه دانست و توضیح داد: هنرمندان جدا از جامعه نیستند و این تعامل با مردم است که می تواند برای آنها جذابیت داشته باشد و با مشکلات و معضلات و نیاز‌های مردم بیشتر آشنا کند؛ اگرچه فعالیت‌ها به سمت فضاهای مجازی کشیده شد ولیکن تعامل رودررو رخ نداده است. به عنوان مثال بر ذهنیت من تاثیر مثبتی نداشته و فکر می کنم برای سایر همکارانم هم به این صورت بوده است.

‌حسن‌‌پور از تجربه خود به عنوان یک هنرمند تجسمی در دوران قرنطینه گفت: این دوران واقعا برای من معضل به وجود آورده بود؛ همچنین اختلال‌هایی در سیستم تدریس و حتی دانشگاه‌ها پیش آمده بود که رفته رفته راه حل‌ها پیدا شد. ولی شخصا حس می کنم فضای مجازی نتیجه ای که تعامل رو در رو در حرفه هنر به وجود می آورد را برای ما ایجاد نکرده است.

با توجه به مشخص نبودن زمان پایان دوران قرنطینه مشکلات و نیازهایی پیش روی جامعه تصویرگران پیش آمده است که ‌‌محسن ‌‌‌‌‌حسن‌‌پور در این زمینه به مسئله وابستگی حرفه تصویرگری به حوزه نشر اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به ماندگاری طولانی این ویروس ما باید به فعالیت‌مان ادامه دهیم. همانطور که می دانیم حرفه تصویرگری با ناشر و با صنعت نشر گره خورده است و تا زمانی که ناشر نتواند کتاب را بفروشد اثر جدیدی هم تولید نخواهد شد به همین دلیل فکر می کنم باید دست اندرکاران، متولیان و حتی دولت راهکاری برای چنین دورانی در نظر بگیرد که چه باید کرد.

البته تصویرگران مستقلی هم هستند که اکنون به تولیدات خودشان ادامه می دهند ولیکن همه منتظر هستیم این گره باز شود.


تاثیر کرونا بر فعالیت‌های انجمن تصویرگران

سرانجام هفته تصویرگری 99

فعالیت‌های انجمن تصویرگران نیز تحث تاثیر حضور ویروس کرونا در جامعه قرار داشته است. ‌‌حسن‌‌پور تاثیرات نامطلوب کرونا بر فعالیت‌های انجمن را چنین تشریح میکند: یکی از دغدغه‌های مهم و حساس هفته تصویرگری است. رویدادی که چندین سال به صورت متوالی برگزار می شود و همه منتظر این رخداد فرهنگی هستند. در حال حاضر شورای سیاستگداری این رویداد تشکیل جلسه داده و برنامه های هفته تصویرگری 99 آماده شده است. با این حال هنوز نمی‌توان درمورد چگونگی برگزاری این رویداد اظهار نظر کرد و باید بر اساس شرایط در آبان ماه امسال تصمیم نهایی انتخاذ شود. تصمیم انجمن در راستای حفظ سلامت تصویرگران و مخاطبان و مطابق با شرایط جامعه در آن زمان خواهد بود.

با توجه به برگزار نشدن نمایشگاه کتاب، مسائل اقتصادی حوزه نشر و در نتیجه نبود سفارش جدید برای تصویرگران، ‌حسن‌‌پور ابراز امیدواری کرد که با رایزنی و همراهی نهادهای مسئول، وزارت ارشاد و ارگان‌هایی مثل شهرداری بتوان معضل‌هایی که برای این حرفه به وجود آمده حل کرد.


برگزاری کلاسهای آموزشی آنلاین

این عضو هیئت مدیره انجمن تصویرگران در رابطه با برنامه ریزی و راهکارهای این انجمن برای دوران قرنطینه گفت: یکی از مواردی که انجمن بودجه ای برای آن در نظر می گرفت برگزاری کلاس‌های مستقل بود. تا مدتی پس از شیوع کرونا کلاس‌ها را لغو کردیم ولیکن با صحبت‌هایی که در هیئت رئیسه انجمن مطرح شد به نتیجه رسیدیم که باید به به سمت فضای مجازی قدم برداریم و در این راستا امکانات آن را به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد کردیم.

همچنین با هدف دریافت نتیجه بهتر رایزنی‌هایی با چند موسسه برای آموزش تعدادی از اساتید برای برگزاری این دوره‌ها انجام شده است و درصدد هستیم که کلاس‌های جدیدتری را نیز اضافه کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های فرهنگی را پیش ببریم.

‌‌حسن‌‌پور در ادامه اظهار داشت: در فضای مجازی موضوع‌ها و کلیت‌های موجود انجمن تصویرگران را مطرح کردیم و اعضا نظراتشان را گفتند؛ همچنین روز شنبه هفدهم خرداد نیز با انجمن ناشران و انجمن نویسندگان جلسه ای داشتیم که راهکارهایی را برای گذر از دوران کرونا پیشنهاد دادیم. این جلسات با حفظ فواصل ایمنی و بهداشتی در انجمن ناشران برگزار شد ولیکن احتمالا در هفته آینده ادامه بحث‌ها را با حضور اعضای هیئت مدیره این سه انجمن و با تعداد اعضای بیشتری در خانه هنرمندان خواهیم داشت.

برپایی موزه تصویرگری

علاوه بر این انجمن تصویرگران جلساتی در رابطه با سایر مسائل انجمن در فضای مجازی داشته است که یکی از پیشنهادهای ارائه شده انجمن در این جلسه، برپایی موزه تصویرگری با همکاری ناشران است، زیرا ناشران آرشیو خوبی از تصاویر کتاب‌ها را در اختیار دارند. قابل توجه است که موضوع برپایی این موزه از مدتها پیش مطرح بوده ولی به‌دلایل مختلف عملی نشده است.

‌‌محسن ‌‌‌‌‌حسن‌‌پور در رابطه با امکاناتی که تلاش شده در جهت حمایت از هنرمندان تصویرگر فراهم شود بیان کرد: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد به اعضای انجمن تصویرگران اطلاع دادیم افرادی که کلاس‌های آموزشی داشتند و فضایی را اجاره کرده بودند بتوانند از حمایت‌هایی در حد بضاعت دولت مانند سایر مشاغل استفاده کنند.

‌‌حسن‌‌پور تعداد افراد واجد شرایط در حرفه تصویرگری را کمتر از 5 نفر اعلام کرد و در رابطه با دلیل آن بیان کرد: چون حرفه تصویرگری مثل سایر حرفه‌ها نیست و بسیاری از همکاران ما در منزل خودشان کار می کنند. اسامی افرادی که مکانهایی را اجاره کرده بودند به وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اعلام شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تصویرگران همچنین در راستای حمایت بیشتر از هنرمندان به موضوع فروش آثار تصویرگری اشاره کرده و گفت:

مذاکراتی برای عرضه و فروش آثار تصویرگران در قابل محصولات قابل استفاده در فضای مجازی صورت گرفته که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد. هم اکنون در حال رفع موانع حقوقی این کار هستیم. زمانی که کارها به فروش برسد درصدی به سایت، متولیان و دست اندرکاران آن و درصدی هم به خود تصویرگران تعلق می‌گیرد.


مهم‌تریم رویداد‌های سال 98

‌‌حسن‌‌پور برگزاری هفته تصویرگری 98 را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن تصویرگران در سال ۹۸ برشمرد و در رابطه با برنامه‌های سال گذشته اظهار داشت: هفته تصویرگری مطابق روال سال‌های گذشته در سال 98 برگزار شد؛ همچنین در هیئت رئیسه مطرح شد به انجمن تصویرگران خوزستان در برگزاری یک نمایشگاه در جهت حفاظت از محیط زیست کمک شود. در ابتدا قرار بود این نمایشگاه بین المللی باشد ولیکن به دلیل بحران‌های ارزی و شیوع ویروس کووید-19 در اواخر سال این کار انجام نشد. این برنامه تا مرحله ارسال آثار و داوری کارها در محل انجمن پیش رفته است.

دیگر فعالیت مهم انجمن هم که همواره انجام شده برگزاری کلاس‌های آموزشی بود وکلاس‌های مختلفی را توسط اساتید هدایت و برگزار کردیم.

همچنین در سال گذشته دوره هیئت رئیسه قبلی تمام شد و هیئت رئیسه جدید شروع به کار کردند ولی متاسفانه شروع به کارشان پس از دو سه جلسه با کرونا مواجه شد. تمام فعالیت‌های انجمن در سال گذشته مطابق روال گذشته صورت گرفته بود و شاهد حذف هیچ رویدادی نبودیم.


تشکیل انجمن صنفی تصویرگران

‌‌حسن‌‌پور گام دیگر موثر سال گذشته را جلسات مستمر وزارت ارشاد در زمینه ی صنفی شدن انجمن‌ها دانست و گفت: پس از جلساتی که در وزارت ارشاد با حضور نمایندگان انجمن‌های هنری در رابطه با تشکیل انجمن‌های صنفی برای هنرمندان برگزار شد و من نیز در این جلسات حضور داشتم، نتایج بحث به مجلس برده شد و در نهایت اواخر سال 98 اطلاع دادند با تشکیل انجمن صنفی برای بسیاری از انجمن‌های هنری موافقت شده است.

قابل توجه است که این موضوع مانعی برای فعالیت‌های فرهنگی انجمن‌های هنری نیست. یکی از دغدغه‌های انجمن تصویرگران و سایر انجمن‌هایی که نمایندگان شان در وزارت ارشاد بودند این بود که انجمن‌ها به عنوان یک نهاد فرهنگی همچنان بتوانند استقلال داشته باشند و در کنار فعالیت‌های صنفی ای که ما را در چارچوب وزارت کار و قوانین آن می برد، بتوانیم به شکل متمرکز و تخصصی فعالیت‌های فرهنگی خودمان را نیز داشته باشیم.

در خصوص انجمن صنفی تصویرگران نیز باید افزود رخدادی خوشایند است. از این طریق اعضا می‌توانند صاحب شغل و حرفه گردند، از حمایت وزارت کار در خصوص مسایل حقوقی،کپی رایت و حمایت های آن وزارت خانه بهره مند گردند، تا از خواسته های صنفی هنرمندان و چالش های حقوقی آن ها حمایت لازم صورت گیرد.

هر چند هنوز در ابتدای تصویب انجمن های صنفی هستیم، اما می توان به آن امید داشت تا اعضای ما از حقوق قانونی این حرفه بهره مند گردند. انجمن ها بر آن عقیده دارند که با حفظ ارزش ها و معیارهای صحیح و به روز هنری بتوانند از کیفیت آثار حمایت نمایند و روزنه ای ارزشمند برای حمایت مادی و معنوی این حرفه خواهد شد. همه انجمن ها منتظر تصویب صنفی شدن شان هستند و اقدامات لازم در حال انجام است. قطعا ممکن است در ابتدا با چالش ها و سوال های متعدد روبرو شویم که به تدریج قابل حل خواهند بود و قطعا این امر بسیار برای حرفه ما اهمیت دارد و سود آن برای اعضا بیشتر از موارد دیگر است.

logo-samandehi