استفاده از چوب خمیده در معماری و طراحی داخلی

چوب گاه منبعی تجدید پذیر و متریالی سنتی و محبوب در ساخت سازه های چوبی به شمار می رود اغلب از آن به عنوان متریال ساخت و ساز پررونق در آینده نام برده می شود.

به گزارش گالری آنلاین، چوب ماده ای است که برای طراحی پایدار و سبز مناسب است. اما بر خلاف بتن که به کمک قالب ها می توان پیچیده ترین خمیدگی ها را در آن ها ایجاد کرد، در معماری چوبی بیشتر از تیرها و صفحات صاف استفاده می شود. برای خم کردن چوب تکنیک ها و روش های متفاوتی وجود دارد. برخی از این تکنیک ها به روش دستی صورت می گیرد و برخی دیگر نیز برای کارایی بیشتر و هوشمندانه تر بودن مراحل کار در مقیاس بالا بکار گرفته می شوند.

درست همانطور که درخت در باد شدید به یکسو خم میشود چوب نیز خاصیت ارتجاعی خاص خود را دارد و پیش از آنکه کاملا یا تقریبا به حالت اولیه خود باز گردد می توان تا حدی آن را خم کرد. قابلیت ارتجاعی چوب کاملا به نوع و اندازه چوب بستگی دارد. کنده کاری همیشه می تواند گزینه ای برای خم کردن چوب باشد اما این روش ضایعات زیادی به دنبال داشته و مستلزم نیروی کار مجرب و ماهر است.

سال های زیادی است که سازندگان قایق و مبلمان برای سازگاری و تطابق با شرایط هیدرودینامیکی و ارگونومیکی از چوب خمیده استفاده می کنند. اما این تکنیک در ساختمان ها چندان رایج نیست. باوجود آن که کنده کاری چوب همیشه به عنوان گزینه ای برای دست یافتن به فرم دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد، اما این تکنیک ضایعات زیادی به دنبال داشته و از طرفی مستلزم نیروی کار مجرب و ماهر است.

روش های دیگر با استفاده از تخته ها و تیرهای چوبی صاف حجمی طبیعی درکار ایجاد می کنند که اغلب نیز به نتایج جالبی می انجامد. کاربرد گسترده و روزافزون از چوب به عنوان متریال اولیه ساختمانی، برخی از معماران را برآن داشته تا برای سازه های چوبی فرم هایی کاملاً ارگانیک و طبیعی ایجاد کنند که نمونه های مختلفی از آن قبلاً از تخته های چند لا ساخته شده است. اطلاع از پروسه ساخت این قطعات برای طراحی بهتر آن ها برای معماران اهمیت زیادی دارد.

تکنیک های اصلی در خم کردن چوب :

1- خم کردن چوب با جعبه بخار : در این تکنیک الیاف چوب قطع نمی شود که باعث می شود یکپارپگی آن حفظ شود . در عوض در این روش چوب را حرار ت می دهند تا قابلیت انعطاف پذیری بیشتری پیدا کند و برای همین منظور چوب را در دستگاهی به نام جعبه بخار که دمای ، بخار و رطوبت بالایی دارد، غوطه ور می کنند.

2- استفاده از تخته های چند لا ( روش لایه لایه ) ( گلولام)

این روش در معماری و قطعات بزرگ چوب یکی از رایج ترین روش ها به شمار می رود و حتی در ساخت مبلمان و اسکیت برد نیز از این تکنیک استفاده می شود. تخته چند لایه یا گلولام متریالی ساختنی است که با به هم چسبادن ورقه های نازک چوب با استفاده از چسب های قوی صنعتی (معمولاً چسب های رزین ملامین یا پلی اورتان) تهیه می شود. محصول بدست آمده از استحکام و مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است.

3- شیار زنی یا خط زنی

این روش ساده ترین راه برای خم کردن چوب و بدون نیاز به ماشین آلات یا قالب های بزرگ است. از آنجایی که ایجاد شیار در چوب برای خم کردن آن باعث از بین رفتن استحکام چوب می شود نمی توان از این روش دربخش های ساختمانی استفاده کرد. معمولا پس از خم کردن چوب از قسمت های شیار خورده روی آن را با ورقه نازکی از چوب می پوشانند.

علاوه بر روش های سنتی ، نوآوری هایی نیز در روش های خم کردن چوب انجام گرفته است. پس از خشک شدن چوب ممکن است به دلیل تغییر شکل الیاف چوبی داخل قطعه بریده شده انحنا و خمیدگی در آن ایجاد می شود. محققان با استفاده از این ویژگی ، معمولا نا خوشایند، تکنیک جدیدی را ابداع کردند که می توان با استفاده از روند خشک شدن چوب به صورت کنترل شده صفحات چوبی را بدون اعمال فشار خم کرد.

logo-samandehi