خسارت میلیاردی سیل به بازار تاریخی اراک

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از خسارت ۲ میلیارد تومانی به مجموعه بازار تاریخی اراک به علت بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن کریمی گفت: این بارش‌ها باعث وارد شدن خسارت به سقف سرا‌های کاشانی، آقایی، راسته بازار و سیستم فاضلاب بازار اراک و آسیب دیدن سقف راه پله تیمچه نقشینه شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه مرمت اضطراری اماکن خسارت دیده در بازار تاریخی اراک آغاز شده است، افزود: مرغوب و با کیفیت بودن مصالح استفاده شده در بازسازی گذر‌ها باعث شده پوشش روی بام در برابر سیلاب مقاومت کامل داشته باشد و دچار آسیب و خسارت نشود.

کریمی تأکید کرد: ضروری است اعتبارات لازم برای مرمت بازار تاریخی اراک تأمین شود تا فرسودگی این اثر ارزشمند را بیش از این دچار تخریب نکند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: مجموعه بازار تاریخی اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بنا گذاشته شد که به نوعی هسته نخست شهر سلطان‌آباد (اراک امروزی) را تشکیل می‌داد.

کریمی افزود: مجموعه بازار تاریخی اراک ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود بر هم ساخته شده است. این مجموعه یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی است که همه جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود جای داده است.

logo-samandehi