برگزاری نمایشگاهی از آثار نقره و طلاکوب صنایع دستی

نمایشگاه صنایع دستی طلاکوبی و نقره‌کوبی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال برگزاری است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، از دو روز گذشته نمایشگاه عاشورایی با ارائه ۲۰۰ اثر طلاکوب و نقره‌کوب روی ورق فولاد در قالب تابلو، جعبه‌های قرآنی، شمایل و احجامی که در علامت‌های عاشورایی به کار می‌روند، در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپا شده است.

مرتضی افضلی هنرمند اهل اصفهان و خالق آثار این نمایشگاه با ۴۰ سال فعالیت در این هنر گفت: هنرمندان خوشنویسی و قلمزنی هم نقش موثری در نقره و طلاکوبی دارند و در نهایت کار به مرحله طلا و نقره‌کوبی می‌رسد. تاریخچه هنر طلاکوبی و نقره‌کوبی روی فولاد، به دوران صفویه باز می‌گردد و در آن زمان این هنر بیشتر روی ابزارآلات و ادوات جنگی کاربرد داشت، اما به مرور روی مجسمه‌های دکوری نقش بست.

افضلی با مطرح کردن این موضوع که نقره و طلاکوبی روی ورق فولاد، فقط در ایران انجام می‌شود و هنرمندان سایر کشور‌ها چنین مهارتی ندارند، افزود: بهتر است امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی پایتخت در سراسر کشور تقسیم شود تا هنرمندان سایر استان‌ها، بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

این نمایشگاه تا روز چهارشنبه ۱۲مرداد ادامه دارد و علاقه‌مندان از ساعت ۸ الی ۱۳ می‌توانند به ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نشانی تهران، خیابان آزادی، تقاطع بزرگراه یادگار امام مراجعه کنند.


logo-samandehi