روایت ابراهیم اکبری گَرَز از مجموعه "درخت دیوانه"

نمایشگاهی از نقاشی های ابراهیم اکبری گَرَز تحت عنوان "درخت دیوانه" از روز جمعه 15 آذرماه در گالری ایده برپا می شود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

"در این آثار در پس هر فرم، هر ضربه قلم مو و هر رنگ وابستگی به رویا و رمز وجود دارد. فضای خلق شده با استعلا و ذهنیت انتزاع گونه که نمادی از جهان پیرامون و گذشته ی هنرمند است بستری را برای درک صورت و ماده فراهم می کند.

این آثار، نوعی احساس های مبهم ناخودآگاه نقاش است که نمود بیرونی یافته و طبق نیازهای حسی و عاطفی، فرمها بعنوان آبژه ی هدفمند، شکلی از واقعیت گرفته.

او در محیط و فضای منظره هایش سَیَلان داشته و گویا با هر لکه اشاره به رازی دارد و کل این نظام ساختاری را با نظمی متصل به زیبایی شناسی ذهنی سازگار میسازد. این میتواند توصیفی باشد از این سری از آثار ابراهیم اکبری گَرَز.

برای نمونه اثر درخت دیوانه میتواند مصداقی از تفسیر بالا باشد."

بهنام جلالی جعفری

ابراهیم اکبری گَرَز در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با برگزاری نمایشگاه مجموعه آثارش توضیح داد: جامعه بشری لبریز است از نگرانیها، ترسها، تنهایی ها، و این احساس که محیط و همچنین گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته اند موجوب ابهاماتی است که چون لفافی تمام بشریت را در خود پیچیده و هنرمند هم مستثنی نیست. من به عنوان ناظری در این صحنه ی خشونت، جنگ و ظلم قطعا متاثرم. تمام این احساسم به این جهان مضطر و نا امن از من کودک و نوجوان افسرده ای ساخت که حاصلش بیماریهای بسیار هم بود و تا اکنون که به میانسالی رسیده ام. اکنون ذهن و قلم موی من گریزی ندارد و ناخودآگاه روایتگر قسمت تاریک ذهن است با آنکه مشتاق زیبایی است.

باید بگویم تا خالی شوم، آن چیزی را که در ذهن با زبان وجودم چشیده ام بیان میکنم. با آنکه دوست ندارم واگویه میکنم "درد مشترک" ی که شاملوی بزرگ هم بیان میکرد، در جهانی که شیطان با تلخ خنده ی خود، بشریت را به تلخ ترین لحظه زمان خود رسانده، بوی ترسناک جنگ و مرگ از هر طرف به مشام میرسد و گویا لحظه به لحظه بشریت به جنگ جهانی سوم نزدیک تر میشود و خبر از بزرگ صالحی نیست که زخم بشر را التیام دهد و صلح فراگیر شود.

و اما "درخت دیوانه" که نام نهاده ام همان بید مجنون است. گویا بدون آنکه متوجه باشم درخت مورد علاقه ام بوده، وقتی دقت میکنم بسیار از حالت جالب و موهومش عکس گرفته ام و در این مجموعه هم که با شیوه اتوماتیسم و ذهنی قلم زده ام بسیار در کارهایم ظاهر شده؛ و شاید دلیل حضور پر رنگ این درخت در ذهن من برگردد به بیش از چهل سال پیش که مرحوم پدر مرا قلم دوش کرد و به پارک برد یادم هست که تابستان گرمی بود و پدر روزه بود. تمام مردها دورتادور حوض پارک نشسته بودند و پاهای لختشان را در آب گذاشته بودند. در آن تابستان گرم پدر درختی را در آنسو نشانم داد و قصه ها یا افسانه هایی راجب آن درخت که همین "بید مجنون" بود برایم بازگو کرد. اینکه پدر راجب آن درخت چه ها گفت یادم نیست ولی تصویر آن خاطره همچون فیلمی سیاه و سفید در ذهنم مرور میشود. و البته پر از ابهام ...

و همچنین تلخ‌کامی هایی که سالها حسش میکردم، شبیه جنونی بود که به آستانه ویرانی ام میکشید، سرگردان بودم و افسرده و خسته... که تا آستانه چهل سالگی همراهم بود و پس از آن گویا دود شد... رفت... و آرام گرفتم، اما خستگی بود، خاطرات قرون وسطی عمرِ من هنوز بر ذهن من سنگینی میکرد... که سری مناظر "ذات طبیعت" خلق شد و این مجموعه "درخت دیوانه" انتخابی است از آن آثار.

در این مناظر ترس و وهم حضور دارد و در واقع من به عنوان دانای کل روایتگر مناظری هستم که گویا نمود خود من است و بصورت غیر مستقیم مخاطب به شناخت من میرسد؛ و البته شاید من، نمود بشر امروز باشم.

این هنرمند درمورد تعداد و ابعاد آثار این مجموعه بیان کرد: بیست اثر در این نمایشگاه ارائه کرده ام که شامل شانزده اثر ۳۰ در ۴۵ و چهار اثر ۱۰۰ در ۱۰۰ است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که نام نمایشگاه برگرفته از "بید مجنون" یا "درخت دیوانه" است گفت: این عنوان گویای پریشانی حضورم در جهان کنونیست.

اکبری گَرَز در توضیح سبک و نکنیک آثار این مجموعه بیان کرد: آثار این مجموعه بازنمود ذهنم و "نقاشی ذهنی" با گرایش مینیمال است و با آنکه وامدار مکاتب بسیاری چون ناتورالیسم، اکسپرسیونیسم، سور رئالیسم، انتزاعی و ... هستم اما به هیچکدام از آنها وفادار نیستم. تجربه گرایی سرلوحه کار من است و از تکرار دوری میکنم.

این هنرمند نقاش تاکید کرد: در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی نبوده ام و کاملا اتوماتیسم به کار میپردازم؛ و پس از چند بار تصحیح و بازبینی امضا میکنم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، نقطه آغاز این مسیر برای خلق آثارش کجا بوده و آیا به نتیجه پایانی رسیده یا ادامه خواهد اشت، توضیح داد: از زمانی که متوجه شدم درونم به اندازه ی کافی غنی است و به خودشناسی، جهان بینی و درک هنر رسیده ام، و اینکه با کمک سواد فرمالیسم کمترین بهانه ذهنی، دستمایه یک اثر هنریست.

این مسیر ادامه می یابد، زلال تر میگردد و مفاهیم در بستر انتزاع، زبان بشر معاصر خواهد بود، و همچنین خود شناسی و جستجو و تجربه گرایی به هم کمک خواهد کرد.

نمایشگاه "درخت دیوانه" تا سه شنبه 19 آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 به گالری ایده به نشانی تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، خیابان 18، شماره 26 مراجعه نمایند.



logo-samandehi