کریستیز برنامه حراج هنری امسال خاورمیانه در دوبی را لغو کرد

خانه حراج کریستیز اعلام کرد برنامه حراج هنری خاورمیانه در دوبی را به دلیل کمبود آثار باکیفیت، لغو کرده است.

به گزارش گالری آنلاین، مهر به نقل از آرت نت نوشت، خانه حراج کریستیز در میان اضطراب حاکم بر فضای خاورمیانه، اعلام کرد برنامه حراج هنری خاورمیانه در دوبی را که قرار بود ماه مارس (اسفند) برگزار شود، لغو می‌کند، ولی حراج سالانه خاورمیانه در لندن که قرار بود ماه اکتبر (مهر) برگزار شود، به قوت خود باقی‌خواهد بود.

مایکل جها رییس کریستیز خاورمیانه گفت: به دنبال موفقیت فروش ما در دوبی و لندن که به نمایش بهترین‌های هنر مدرن و معاصر خاورمیانه اختصاص داشت و مخاطبان جهانی یافت، ما بر فروش بزرگی در سال ۲۰۲۰ تمرکز می‌کنیم که در لندن انجام می‌شود.

کارولین لوکا مدیر جدید کریستیز در خاورمیانه، در حالی که بر موفقیت کلی این بازار تاکید دارد، می‌گوید این تصمیم را به دلیل کمبود آثار با کیفیت بالا در خاورمیانه برای فروش گرفته است.

لوکا گفت: برزاری یک حراج در سال، تصمیمی است که مدتی است داریم درباره‌اش مذاکره می‌کنیم. لازم است به نیازهای جدید مجموعه‌داران خاورمیانه که تشنه آثار باکیفیت هستند، پاسخ بدهیم و مطابق راهبردهایی که آن‌ها در مجموعه‌های خود دنبال می‌کنند، عمل کنیم. مجموعه‌داران در انتخاب‌ها و خریدشان به بلوغ رسیده‌اند.

وی افزود: بیشتر آثار مدرن خاورمیانه در ۱۰ سال اخیر به فروش رسیده و دیگر به بازار برنگشته‌اند و بیشتر موسسه‌ها علاقه‌ای به فروش دوباره آثارشان ندارند. این به این معنی است که ما اکنون به دنبال کمک به صحنه و بازار معاصر هستیم.

در ۱۵ سال اخیر، بیشتر آثار در حراج کریستیز توسط موسسه‌های خصوصی مانند بنیاد هنری بارجیل در شارجه و لوور ابوظبی خریداری شده‌اند.

با این حال برخی از فروشندگان می‌گویند مساله کمتر مربوط به دسترسی به آثار هنری و بیشتر ناشی از ابهام در بازار است.

چارلز پوکاک بنیانگذار گالری میم و مشاور بنیاد هنری بارجیل در شارجه هم می‌گوید: بیش از همه، ما به کیفیت، تحقیق بیشتر، ارزش افزوده بیشتر و شفافیت بیشتر نیاز داریم. کارهای هنری در بیرون هست. اگر ما بتوانیم به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، خب خریداران هم می‌توانند. مهمتر از همه این است که آن‌ها نیاز دارند شفافیت و امنیت بیشتری برای خریدار در برابر آثار تقلبی وجود داشته باشد.

به سهم خود، کریستیز یک برنامه نمایش گسترده با ابتکارهای آموزشی را در دو بازار سنتی و سرزمین‌های جدید در ماه‌های آینده در نظر گرفته است. این رویدادها شامل یک فروش خیریه در ابوظبی و عربستان سعودی در اواخر ماه ژانویه خواهد بود. این خانه حراجی همچنین در نظر دارد پیش نمایش فروش آینده را در امارات با هماهنگی «آرت دوبی» انجام دهد.

لوکا تاکید کرد: ما در حال تغییر دادن حضور خود به روشی معنادار هستیم.

در عین حال نباید نادیده گرفت که آشفتگی‌های سیاسی اخیر در خاورمیانه، از جمله تنش بین ایران و عربستان سعودی، محاصره بین‌المللی قطر و اعتراض‌های شدید در لبنان، بازار منطقه را تهدید می‌کند. مشکلات ایرانی‌ها در انتقال پول به خارج از کشور، در حالی که گرفتن پول از بانک‌های لبنان نیز تقریباً غیرممکن است، از دیگر مشکلات این بازار است.

لوکا در عین حال تأکید دارد: اگر بخواهید دو کشور ایران و لبنان را از برنامه بیرون بگذارید، حداقل ۶۰ درصد قدرت خرید حراجی را از آن گرفته‌اید.

وی افزود: اگر یک مجموعه‌دار تنها حساب در بانک لبنانی داشته باشد، دیگر قادر نخواهد بود تا بیرون از لبنان معامله‌ای انجام دهد که ربطی هم به علاقه آن‌ها به خرید ندارد.

در همین حال نمایندگان دیگر خانه‌های حراجی می‌گویند نگرانی‌ای درباره بی‌ثباتی کلی منطقه ندارند.

مای ادلیب، از مدیران فروش ساتبیز در خاورمیانه می‌گوید: مجموعه‌داران جدی، سلیقه‌های کاملاً مشخصی دارند و وقتی آثار باکیفیت ارایه شود، خریدشان را انجام می‌دهند. وی می‌افزاید: فکر می‌کنم این تجارتی معمول و همیشگی است. مشتریان خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ خرید کردند و ما شاهد افزایش ۸۲ درصدی خریداران امارتی در فروش جهانی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ هستیم.

در همین حال دلالان این بازار می‌گویند انعطاف‌پذیری در این بازار در هر منطقه مختص خودش است. به گفته ویل بوری از مالکان گالری لوری شبیبی در دوبی هر سال وضعیت متفاوت است و باید با آن هماهنگ شد.

به گفته وی در سال ۲۰۱۸ بخش عمده‌ای از فروش خاورمیانه توسط خریدارانی از آمریکا به نقاط مختلف جهان برده شد، اما سال پیش بخش اعظم آن به موسسه‌های خصوصی و کلکسیون‌های فردی امارات رفت.

البته مسئولان کریستیز می‌گویند برنامه حراجی ماه مارس سال آینده(۲۰۲۱) هنوز به قوت خود باقی است و برنامه سالانه «ساعت‌های با ارزش» خود را در همین شهر در ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ برگزار می‌کند.

logo-samandehi