اثر «جیغ» هم به فاصله‌گذاری اجتماعی نیاز دارد

پیش‌تر اعلام شده بود که تابلو نقاشی مشهور «جیغ» اثر «‌اداورد مونک» در حال محو شدن است حالا کارشناسان حضور تعداد زیاد بازدیدکنندگان در محل نگهداری این اثر را دلیل این پدیده اعلام کرده‌اند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت، گروهی از دانشمندان سراسر جهان که دلایل محو شدن تابلو نقاشی «جیغ» را مورد بررسی قرار داده‌اند، دریافتند، «ادوارد مونک» نقاش برجسته نروژی برای خلق تابلو نقاشی «جیغ»‌ از نوعی رنگ «زرد کادمیوم» ناخالص استفاده کرده که این رنگ در واکنش‌ با کمترین درجه رطوبت از جمله رطوبتی که با تنفس بازدیدکنندگان حاضر در سالن به وجود می‌آید نیز محو می‌شود.

در نتیجه این پدیده، تغییراتی در رنگدانه‌های بخش‌هایی از آسمان و گردن فردی که در این تابلو نقاشی به تصویر کشیده شده است، به وجود آمده است.

بخشی از نقاشی که در سمت راست و بالا قرار دارد تصویر کنونی این تابلو نقاشی و وضعیت حال حاضر رنگدانه‌ها را نشان می‌دهد. بخشی از نقاشی که در سمت راست و پایین قرار دارد در حقیقت تصویری بازسازی‌شده دیجیتالی از وضعیت اولیه این نقاشی است.


«کوئن جانسن» استاد دانشگاه «آنتورپ» بیان کرد: «انسان‌ها هنگام تنفس رطوبت و کلرید ترواش می‌کنند در نتیجه این تابلو نقاشی نباید در معرض تنفس رهگذران قرار بگیرد.»‌

«جانسن» معتقد است، این نقاشی باید به نحوی در معرض دید بازدیدکنندگان موزه مونک در «اسلو» قرار بگیرد که نفس‌های بازدیدکنندگان با سطح تابلو تماسی نداشته باشد.

کارشناسان امیدوارند با ایجاد تغییراتی در روند نمایش «جیغ»، سرعت محو شدن این تابلو نقاشی کاهش پیدا کند.

«ادوارد مونک» بین قرن نوزدهم تا بیستم چهار نسخه از تابلوی «جیغ» را خلق کرد. این اثر مردی تنها را روی پل و زیر آسمان قرمزرنگی نشان می‌دهد که از وحشت در حال جیغ زدن است. این نقاشی در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار به حراج رفت و در آن زمان رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر هنری جهان را به نام خود زد.

logo-samandehi