گزارش تصویری نشست نقد و بررسی آثار هادی ضیاءالدینی در فرهنگستان هنر

فرهنگستان هنر بار دیگر میزبان یکی از هنرمندان برجسته کشور شد و عصر روز 9 آبان، مراسم نکوداشت به همراه نمایشگاه آثار استاد هادی ضیاءالدینی با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ و هنر کشور برگزار شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این نشست که با استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان و به ویژه هموطنان کُرد در تالار ایران برگزار شد، ابتدا حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته و عضو گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر درباره آثار و احوال هادی ضیاءالدینی سخن گفت. وی ابتدا به سابقه آشنایی سی‌ساله خود در دوران دانشگاه با ضیاءالدینی اشاره کرد و درباره استاد مشترکشان هانیبال الخاص گفت: یکی از چهره‌های ماندگار و ارزشمند کشورمان که هنر تجسمی را از قالب روایت بخشی، یا مدیریت شده‌ای که تعریف و تصنیف هنر اجتماعی‌مان را همراه نداشت، به سمت هنر اجتماعی پیش بُرد زنده یاد استاد هانیبال الخاص بود. در عرصه هنرهای تجسمی، هنرمندان مؤلف و بیانگر چون هادی ضیاء‌الدینی دست‌پروده او بودند که متأسفانه بخش اعظم آثار این زنده یاد از فرصت کار پژوهشی، مطالعه و نمایش دادن دور از دسترس جامعه قرار گرفته و امیدوارم این کار انجام شود.


وی به احساس و عواطف در آثار هادی ضیاء‌الدینی اشاره کرد و افزود: آثار هادی ضیاءالدینی روایتی از زندگی اجتماعی مردمان ایران زمین است. او به عنوان هنرمند خط مقدم در هشت سال دفاع مقدس، نقش ارجمندی را داشته و آثار زیبا و خلاقانه‌ای که با ارزش‌های فرهنگی ما مطابقت دارد، از رویدادهای معاصر سرزمین‌مان به وجود آورده است. او دل در گرو ملت و سرزمین و فرهنگ‌اش داشته است؛ چنانکه توانسته در کشورهای همجوار بدرخشد.


عضو گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر به آثار وی در گوشه و کنار شهرهای مختلف کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: آثار او جای جای کردستان را مزین کرده و امیدوارم در اقصی نقاط ایران شاهد این آثار باشیم. این هنرمند فرزانه چهره و پرتره بسیاری از هنرمندان و فرهیخته‌گان کشور را کشیده و تعدد آثار او آنقدر زیاد است که می‌تواند گالری بزرگی از آثار او را در سراسر کشور برپا کرد. او در قلب تمامی مردم ایران جای دارد.

در ادامه قطب‌الدین صادقی، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، با اشاره به شناخت ضیاءالدینی از دوران کودکی به سخنرانی پرداخت و گفت: سخت‌کوشی هادی ضیاءالدینی از کودکی زبانزد است. او از گِل‌هایی که از راه‌آب‌ها به دست می‌آورد، مجسمه می‌ساخت. این سخت کوشی ذخیره کودکی وی است. این ذات و فطرت اوست که هیچگاه نتوانست این جوشش را ترک بگوید.


قطب‌الدین صادقی در همین زمینه افزود: جغرافیای کردستان، باورهایش، کوه‌ها و ... فقط روح حماسی ندارد، بلکه گل و گیاهان فراوانی دارد که بسیاری از آنها دارویی‌هستند و این ظریف بینی خلقت است که حتی اینگونه در هادی روح تغزل را به وجود آورده است. هادی دارای ذخیره معنوی است که تنها دلیل آن اصالت نژادی نیست، بلکه به دلیل داشتن خانواده‌ای روحانی است. به طوری که در کودکی به او «یا شیخ» می‌گفتیم. این ذخیره معنوی او تبدیل به بنیاد معرفتی می‌شود که در آثارش تجلی می‌یابد.

وی به آثار هادی ضیاءالدینی پرداخت و تصریح کرد: آثار هادی چهار وجه تمایز را داراست. در آثار او تسهیل، حرکت، رنگ و موسیقی را می‌توانید مشاهده کنید. این منشاء همان بنیاد معرفتی است که موجب شده تا اصالت و ذهنیتی مستقل باشد که در معدود نقاشان می‌توان دید. او می‌داند که چه می‌خواهد و در نزد او نه تقلید می‌بینید نه ابتذال. او دارای استقلال شخصیتی است و آثارش شکاف بین فرهنگ دیروز و امروز را پر کرده است. شهر و خانه‌های شهرش پُر از آثار اوست و هرگز ندیدم که به ارزش‌های ملی خود پشت کند. هرگز ندیدم قربانی شکل‌های فرمالیستی شود. او هنرمندی جریان‌ساز است. آثارش به شدت دارای قدرت و تکنیک است و دارای محتوایی که باید سر تعظیم برایش فرود آورد.

قطب‌الدین صادقی در پایان سخنان خود به دو نظریه نخبه‌گرا «آرنولد» و هنر مردمی «ادوارد تیلور» اشاره کرد و گفت: آثار ضیاءالدینی عمیقا نخبه‌گراست و در حین نخبه‌گرایی، وابسته به هنر مردمی است. او با قلب و روحش هنر می‌آفریند.

در ادامه این نشست احمد وکیلی به سخنرانی پرداخت. وی آشنایی خود با هادی ضیاءالدینی را مربوط به سنین جوانی دانست و به این دوران اشاره کرد و گفت: نسل ما نسل عجیبی بود، نسلی که هزاران آمال و آرزو داشت، اما در برهه انقلاب و جنگ باید پایداری و از ارزش‌های کشور دفاع می‌کرد. ما در این دوران با استادمان هانیبال الخاص کارهای زیادی را می‌کردیم. استادم هانیبال همیشه آثار ما را تحسین می‌کرد.


وی در همین زمینه افزود: هادی به شهرش برگشته بود و دیگران را نیز ترغیب می‌کرد تا به شهرشان برگردند. من از او دور شدم و به دنبالش می‌گشتم، جالب این است که او را زمانی پیدا کردم که داشت از مردم شهرش طراحی می‌کرد. او هنرش مردمی بود و به دنبال این بود تا آثارش را در ارتباط با مردمش بیافریند.

این نشست با سخنرانی کیانوش غریب‌پور، هنرمند طراح‌گرافیک و تصویرگر ادامه یافت. وی نیز هنر نخبه‌گرا و هنر مردمی را سرلوحه سخنانش قرار داد و گفت: آثار هنری، اقدام عملی هنرمند به شمار می‌رود. حال سئوال این است که هنر مربوط به نخبه‌هاست؟ یا هنر اساسا مربوط به مردم و جامعه و یک مورد عامیانه است؟


وی در پاسخ به این پرسش خود ادامه داد: متاسفانه در گذشته اشرافیت هنرهای زیبا را از آن خود می‌کردند و برخی از مجموعه‌داران بدون آنکه تعریفی از هنر و بعضا از آن اطلاعاتی داشته باشند، در بازارهای رقابتی آن را در عرصه‌های مبادلاتی خرید و فروش می‌کردند. زمانی هنر بخشی از زندگی مردم به شمار می‌رفت، این مسئله هنر را در بازارهای مختلف قرار داد و موجب شد که هنر از تعریف خود خارج شود.

در پایان این نشست بهمن نامور مطلق، مشاور عالی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، برای اعلام خبری به روی صحنه آمد و اظهار داشت: صبح امروز شهر سنندج به عنوان شهر خلاق برگزیده شد و این افتخاری برای مردم عزیز من است. چهار شهر از ایران و شهرهای بسیاری از دیگر کشورها کاندید شده بودند، اما از میان آنها دو شهر سنندج به عنوان شهر برتر خلاق در حوزه موسیقی و شهر بندرعباس به عنوان شهر برتر در حوزه صنایع دستی برگزیده شدند که جای تبریک به مردم و هموطمنانم را دارد.


وی اضافه کرد: کارشناسان زیادی از سوی یونسکو برای بررسی پرونده‌های کشورهای مختلف جمع می‌شوند و اینبار نیز کشورهای مختلفی شرکت کرده بودند که از آن جمله ایران توانست این دو مقام را به دست آورد.

در پایان فرهنگستان هنر لوح تقدیر و یک نسخه نفیس شاهنامه شاه طهماسبی به رسم یادبود به استاد ضیاءالدینی اهدا کرد. همچنین لوح تقدیری از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح دیگری از سوی حوزه هنری استاد کردستان به این هنرمند هدیه شد.


سپس نمایشگاه استاد ضیاءالدینی با نمایش چهارصد اثر «طراحی، نقاشی و مجسمه» که دربرگیرنده چهار دهه فعالیت مستمر وی به شمار می‌رود، با همکاری حوزه هنری استان کردستان در مؤسسه صبا گشایش یافت.

در این برنامه علیرضااسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر، سید محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمحمد زاهدی، استاندار سابق کردستان، سیداحسن علوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، علی تقوی، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان، محمدرضا بهشتی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، محمدرضا حسین‌خانی، رئیس موسسه صبا، محبوبه پلنگی، مسعود ناصری، منیژه کنگرانی، اسماعیل پناهی، از مدیران فرهنگستان هنر، ناهید عبدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده هنر، بهمن نامور مطلق، مشاور عالی کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، احمد خلیلی فرد، اردشیر مجرد تاکستانی، مسعود شجاعی طباطبائی، امیراحمد فلسفی، الهه خاتمی، خلیل کویکی، عزیزالله گلکار، فرزاد ادیبی، علیرضا بیگدلی، ایرج اسکندری، وریا هاشمی و ... حضور داشتند.


نمایشگاه آثار این هنرمند تا ۵ آذر ۱۳۹۸، همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل، از ساعت ۱۰ الی ۱۸ دایر خواهد بود.





logo-samandehi