نگاهی به چند اثر هنری که شما را شگفت زده می کند

استفاده از اجساد زندانیان و خون منجمد در آثار هنری

هنر بی شک یکی از مهمترین اشکال برای بیان احساسات انسان است اما به نظر می رسد گاهی هنرمندان مرز میان «خلاقیت» و «خلق اشکال عجیب و غریب» را در هم می آمیزند و در نهایت اثری شکل می گیرد که تا سال ها و گاه قرن ها در ذهن تاریخ هنر جهان و علاقمندان به هنر باقی می ماند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در خلق هر اثر هنری، روح و پیامی نهفته است که آن را از اثر دیگر متمایز می کند؛ ایده ای که صرفا به خالق آن اثر الهام شده است. با این همه تماشای برخی آثار هنری، شما را شگفت زده تر کرده و این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که چگونه چنین ایده ای در ذهن هنرمند آن شکل گرفته است.

درخت چراغ های راهنمایی


طراحان شهری درختی ۷۵ شاخه ای از چراغ های ترافیکی برای یکی از فلکه های شهر لندن طراحی کرده اند که در میان یک فلکه در منطقه ی تجاری کنری وارف لندن جای دارد و از ۸۰۰ متری سردرگمی ترافیکی ایجاد می کند. این درخت شامل ۷۵ چراغ راهنمایی است که هر کدام در مسیر خود چشمک می زنند و بر پایه ی آهنی ۸ متر و نیمی قرار دارد.
پیر ویوانت فرانسوی خالق این اثر است. این درخت چراغ راهنمایی در سال ۱۹۹۸ به جای یک درخت چنار که به طور باورنکردنی در اثر آلودگی از بین رفت، در این مکان نصب شد.

در سال ۲۰۰۵ این فلکه برنده ی عنوان زیباترین فلکه شد. یک شورای محلی در ادامه این درخت آهنی را از ریشه درآورد اما قول داد که آن را به جای خود برگرداند چرا که این درخت تنومند چراغ راهنمایی محبوبیت زیادی در نزد شهروندان لندن دارد.

اثر گونتر فن هاگنس


گونتر فن هاگنس (انگلیسی: Gunther von Hagens؛ زادهٔ ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۴۵) یک آناتومیست نوآور آلمانی است که عمده شهرت خود را مدیون ابداع یک روش «پلاستیکی‌سازی بافت زنده» و ساختن نمونه‌های آناتومیک به نام پلاستینه کردن است.

او برای خلق اثر هنری اش از اجساد زندان چین استفاده کرده است! اثر او در زمان رونمایی با مناقشات بسیاری همراه شد.

خلق اثر هنری «خویش» با خون منجمد


مارک کوئین (Marc Quinn) هنرمند انگلیسی با ساخت مجسمه‌های عجیب مشهور است.

این هنرمند با ساخت مجسمه‌ خود با عنوان «خویش» در سال ۱۹۹۸ با خون منجمد شده‌اش به شهرت رسید و این پروژه هنری را هر پنج سال یک بار هم تکرار می‌کند.

مارک کوئین در سال های اخیر و پس از کرونا هم دست به ابتکار جالبی زد. او از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و به ویژه صفحات مجازی، مجموعه‌ای جدید با عنوان «نقاشی‌های ویروسی» خلق کرد.

این هنرمند با بزرگ کردن عکس‌هایی از اخبار کرونا و پاشیدن رنگ بر روی آنها احساس خود را به شکل انتزاعی بروز می‌داد.

اثر کرونایی مارک کوئین


رومن اونداک هنرمند مفهومی اسلواکی است که در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمده است.

اثر او با نام اندازه گیری جهان، یک اثر تعاملی با مخاطب است. هر فردی که این اثر را در گالری می بیند می تواند قد خود را علامت گذاری کند. عملی که در کودکی همه انجام داده ایم و حالا یک هنرمند با بهره گیری از این عادت یک اثر هنری خلق کرده است.

اندازه گیری قد کل جهان


در فاصله ۱۸۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین، این مجسمه عجیب و غریب، برای به چالش کشیدن مفهوم جاذبه زمین توسط دنیل فورمن ساخته شد. در آن فاصله از زمین، گرانش واقعاً ضعیف است و یک فیل قادر است خودش را به صورت قائم بر روی خرطوم خود نگه دارد.

فیل در اتاق


کاسه توالت (چشمه)ی مارسل دوشان اثری هنری است که نیازی به معرفی کردن ندارد. این اثر مشهور و جنجالی تاریخ هنر مدرن صدمین سال عرضه‌اش را هم سال هاست که رد کرده است.

بر اساس یک نظرسنجی هنری، کاسه توالت مارسل دوشان تأثیرگذارترین اثر هنری مدرن دنیا در تمامی دوران نام گرفته است.

«چشمه» اثر مارسل دوشان، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی، درواقع یک دستشویی بود که دوشان آن را در سال ۱۹۱۷ با امضای مستعار فردی دیگر به عنوان اثر هنری ارائه داد و هم‌اکنون یکی از نسخه‌هایش در موزه‌ی هنری Tate، یکی از معتبرترین موزه‌های جهان، نگه‌داری می‌شود.

کاسه توالت یا چشمه

logo-samandehi