دویست و هشتاد و هشتمین گفتمان هنر و معماری

نشست "باب اندیشه در معماری معاصر ایران" برگزار می شود


به گزارش گالری آنلاین، دویست و هشتاد و هشتمین گفتمان هنر و معماری، با حمایت انجمن مفاخر معماری ایران و با موضوع "باب اندیشه در معماری معاصر ایران" در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

معماری معاصر ایران به تعریف رایج خود، سابقه ای بیش ازیک و نیم قرن دارد. این معماری هماهنگ با دوران معماری معاصر غرب وتحت تاثیر آن، آثار برجسته ای را در سبک های متعدد معماری اعم ازمدرنیسم اولیه تا اعتلای مدرنیسم و جنبش های بعد از مدرنیسم به وجودآورده است. معماری معاصر ایران بسیار محدود و دیرهنگام مورد توجه وبررسی پژوهشگران قرار گرفت و عملاً فقط در دهه اخیر چند اثر در اینمورد به چاپ رسیده است. در حالیکه برای شناختن و شناساندن کامل سبکهای معماری معاصر ایران، در بسترهای تاریخی - فرهنگی، اجتماعی -اقتصادی و جغرافیائی - اقلیمی در این سرزمین پهناور راه درازی در پیشداریم.

در یکصد و پنجاه سالی که از عمر معماری معاصر در ایرانمی گذرد، شاهد ظهور و گسترش دو نوع معماری بوده ایم: یکی شیوع سبک هایمبتذل و پیش پا افتاده که به خصوص از دهه 1330 تاکنون تداوم داشته استبه اضافه تقلیدهای سطحی و برداشت های نابجای تازه به دوران رسیده هایاجتماعی از مجلات و مدارک خارجی که متاسفانه شهرهای ما را به صحنهاغتشاش رقابت سبک ها و تزئینات نامطلوب کشانده است. نوع دوم، آثارمعماری (هرچند محدود) معماران توانمند این سرزمین که در دوران هایمختلف تاریخ معاصر ایران اعم از عصر قاجاریه، عصر پهلوی و دوره بعد ازانقلاب اسلامی، آثار مهم، آموزنده و قابل تحسینی را به جای گذاشته اندو در حال حاضر نیز آثار ارزنده ای را در ایران و خارج از ایران بهوجود می آورند.

آنچه را که بتوان از آثار کالبدی در شهرسازی و معماریمعاصر ایران مشاهده کرد، نفوذ پررنگ سبک های مختلف اروپائی و آمریکائیدر اعصار سه گانه معماری ایران است. معماری معاصر غرب پس از انقلابصنعتی و زمانی که معماری نئوکلاسیک، رمانتیک و سبک های التقاطیتدریجاً جای خود را به معماری مدرن اولیه ساده و بدون تزئینات داد، درآن سرزمین شکل گرفت. در کشورهای اروپائی بنا به دیدگاه فلسفی و موقعیتهای اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی - هنری آن ها، گرایش های خاصی ازمعماری مدرن پدیدار گشت. معماران ایرانی که در آن کشورها تحصیل میکردند پس از فراغت از تحصیل به ایران بازگشتند و تحت تاثیر این سبک هاطراحی کردند که بیش از همه در اوج مدرنیسم، از روش عمومیت یافته "سبکبین الملل" تبعیت کردند.

در افول مدرنیسم، معماری غرب در اروپا، ژاپن و امریکا ازدهه 1970 با فراوانی و تنوع سبک های جدید روبرو می شود که در اینمیان، گسترش بی سابقه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نقش بسیار مهمیدارد. سبک های پست مدرن، های - تک، دیکانستراکشن، فولدینگ و غیره تحتتاثیر دیدگاه های تاریخی، تکنولوژی و فلسفی جدید. معماران این کشورهارا به خود جلب می کند و سپس بطور جهانی، کشورهای دیگر و از جملهمعماری معاصر ایران را تحت تاثیر قرار می دهند. کلیه سبک های غربی کهدر شکل گیری معماری معاصر ایران، سهیم بوده اند، به خاطر شرایط محیطی،تکنولوژیکی، اقتصادی - اجتماعی و تاریخی - فرهنگی کشورها، شکل خاصی ازآن سبک را به خود گرفته اند، بطوری که انطباق هر یک از سبک های یادشده معماری غرب با اثار مشابه معاصر ایران بعضاً دشوار است.

در دویست و هشتاد و هشتمین گفتمان هنر و معماری که بهمبانی نظری در معماری معاصر ایران اختصاص دارد، آقایان مهندس فرهاداحمدی، دکتر داریوش بوربور، دکتر وحید قبادیان و خانم مهندس بهارککشانی سخن خواهند گفت که با نمایش فیلم همراه است. دبیر پنل گفتگوخانم مهندس انوشه منصوری هستند.

علاقه‌مندان جهت حضور در این برنامه می‌توانند چهارشنبه 14 شهریور ماه از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰ به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 35 مراجعه نمایند.

logo-samandehi