کشف بقایای کاخ باستانی «مایاها»

باستان‌شناسان با کاوش در بخش‌های شرقی مکزیک به بقایای کاخی بزرگی برخوردند که حدود هزار سال پیش توسط اشراف‌زادگان «مایاها» مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا و به گفته رویترز،‌ بقایای این کاخ عظیم که حدود ۵ متر ارتفاع، ۵۵ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد در شهر باستانی «کوبولا» که در نزدیکی شهر مدرن و توریستی «کانکون» واقع شده است، کشف شد.

طبق بیانیه‌ای که توسط موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک منتشر شده است، این کاخ باستانی برای دو دوره طولانی یعنی از ۶۰۰ تا ۱۰۵۰ میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

تمدن مایاها در بازه زمانی ۲۵۰ تا ۹۰۰ میلادی یعنی درست در زمان سلطه بر مناطقی که اکنون بخش‌هایی از مکزیک، گواتمالا، بلیز و هندوراس محسوب می‌شوند، به اوج خود رسیده بود.پ

کاخ باستانی مایا‌

این کاخ باستانی در بخشی از شهر باستانی «کوبولا» کشف شد که به عنوان یک محوطه باستانی‌شناسی متعلق به دوران پیش از هیسپانیک شناخته می‌شود.

«آلفردو بررا» که یک باستان‌شناس است با انتشار ویدئویی رسمی بیان کرد :« این تازه شروع کار است؛ ما اکنون در اول راه کشف یکی از بزرگ‌ترین بناهای این منطقه هستیم.»

شهر باستانی «کولوبا» روابط تجاری مستحکمی با دیگر شهرهای مایا همچون «اک بالام» یا «چیچن ایتزا» داشت.

کاوشگران مکزیکی در کنار کشف این کاخ باستانی در تلاشند تا بقایای چهار بنای باستانی دیگر که در منطقه‌ای به اسم «گروه سی» واقع شده‌اند را نیز کشف کنند. منطقه «گروه سی» که در میدان مرکزی شهر باستانی «کولوبا» واقع شده است، بخش‌هایی از یک محراب، دو ساختمان مسکونی و یک ساختار دایره‌ای شکل که گمان می‌رود اجاقی عظیم باشد را شامل می‌شود.

متخصصان مرمت و بازسازی همچنین پروژه‌هایی برای درخت‌کاری در شهر باستانی «کولوبا»‌ را درنظر گرفته‌اند تا این مکان تاریخی را از آسیب‌های طبیعی همچون سیل و نور خورشید حفظ کنند.

مایاها یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های نیم‌کره غربی را که بخش‌های عظیمی از آمریکای مرکزی را دربرمی‌گرفت، به وجود آوردند. شهرهای متعلق به این تمدن معمولا شامل معابد هرمی شکل و ساختمان‌هایی با تخته سنگ‌های عظیم بود. زراعت و صنعت ساخت فولاد، سیستم‌های آبیاری ویژه و سیستم نوشتاری هیروگلیف از ویژگی‌های این تمدن بود.

اما تمدن مایاها در فاصله بین 800 تا 1000 میلادی به سرعت دچار افول شد که دانشمندان جنگ، آب و هوا، بیماری و سیاست را از عوامل موثر بر این رویداد می‌دانند. با این حال شهرهایی همچون «چیچن ایتزا» که خانه اکتشافات باستان‌شناسی زیادی است، بیش از دیگر شهرهای این تمدن پابرجا باقی ماندند.

logo-samandehi