«کلود روتو» هنرمند تجسمی فرانسوی درگذشت

«کلود روتو» هنرمند فرانسوی که آثاری آمیخته با ویژگی‌های تابلو نقاشی و هنر مفهومی خلق می‌کرد، در بیست و هفتم ماه مه و در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از نیویورک‌تایمز نوشت، این هنرمند حدود یک سال و نیم به آلزایمر مبتلا شده بود اما دلیل درگذشت او مشخص نیست.

«روتو» که بیشتر دوران فعالیتش به عنوان هنرمند را در پاریس سپری کرد، در اروپا شناخته‌شده‌تر بود و آثارش نیز بیشتر در اروپا به نمایش گذاشته شده‌اند.

«روتو» در دهه ۷۰ میلادی برای معرفی «دستورالعمل‌های خلق یک تابلو نقاشی» به شهرت رسید. بر اساس یکی از این دستورالعمل‌ها که اتفاقا امضا آثار این هنرمند هم محسوب می‌شود، تابلو نقاشی و دیواری که نقاشی بر روی آن نصب می‌شود باید همرنگ باشند. البته او شخصا این دستورالعمل را اجرا نمی‌کرد و فردی همچون یک مجموعه‌دار هنری،‌ یک نماینده موزه یا مجموعه‌دار مستقل را برای اجرای این دستورالعمل انتخاب می‌کرد.

این ایده از زمانی جرقه خورد که روزی «روتو» مشغول رنگ‌آمیزی دیوار آشپزخانه بود، اما قلم‌مو بر روی قسمتی از تابلو نقاشی که روی دیوار نصب شده بود، کشیده شد.

«ناتاشا پولائرت»‌ که یک مدیر گالری است و چندین دهه با «روتو» آشنا بوده، می‌گوید: «(روتو) بعد از ناهار بازگشت و تصمیم گرفت تمام تابلو نقاشی را رنگ کند ... این به یک پروتکل تبدیل شد: تابلو نقاشی باید همرنگ دیواری باشد که بر روی آن نصب می‌شود.»

در همان سال «روتو» اجرای نخستین دستورالعمل را در گالری‌اش واقع در پاریس به نمایش گذاشت.

اغلب فعالیت‌های «روت» به صورت نوشتاری بود. او از سال ۱۹۷۳ به بعد بیش از ۶۵۰ دستورالعمل اجرایی نوشت که در قالب دو کتاب منتشر شدند.

«پولائرت»‌ می‌گوید: «کلود خود را نقاش می‌نامید اما همه او را به عنوان یک هنرمند تجسمی می‌شناختند. درست است که او به رنگ و بوم دست نمی‌زد اما در عوض برای نقاشی‌ها می‌نوشت.»

«روتو»‌ سه نمایشگاه انفرادی در «مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو» و یک نمایشگاه در کنار نقاشی‌های «پیکاسو»‌ در «موزه پیکاسو» برگزار کرد. البته آثار او بارها در نمایشگاه‌های مختلف گروهی و انفرادی دیگر به نمایش گذاشته شده‌اند.

logo-samandehi