«صبا» میزبان نخستین نمایشگاه گروهی، کارگاه، نشست علمی و پرفورمنس «موزیکالیگرافی» می شود

«صبا» در ادامه میزبانی از تجربه گرایی و رویکردهای نو در هنر تجسمی معاصر، مجموعه ای وسیع شامل نخستین نمایشگاه گروهی «موزیکالیگرافی»، نشست تخصصی و سخنرانی، اجرای پرفورمنس و موسیقی و کارگاه هنری زیر نظر استاد بهمن پناهی را به علاقمندان هنرهای جدید و خلاقه عرضه می کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- در این نمایشگاه آثاری از استاد بهمن پناهی به همراه بیش از ۵۰ اثر برگزیده از هنرآموختگان مکتب هنری "موزیکالیگرافی" از سراسر کشور، به نمایش گذاشته خواهد شد.

هنرآموختگان شرکت کننده در این نمایشگاه طی دو سال گذشته، پس از یک فراخوان ملی برگزیده شدند و در یک دوره آموزشی مستمر از راه دور و چند کارگاه تخصصیِ حضوری، موفق به آفرینش آثاری با دو رویکرد "مفهومی" و "حرکتی" در چارچوب آموزه‌های مکتب هنری "موزیکالیگرافی" گردیده‌اند.

در این آثار از تکنیک ها، مواد و روش های ترکیبی برای رسیدن به فرآیندهای منطبق بر مفاهیم، زیبایی شناسی، احساس و شاعرانگی خلق اثر استفاده شده است.

این نمایشگاه در روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ ازساعت ۱۵ الی ۱۹ با حضور بهمن پناهی، شماری از استادان و هنرمندان و چهره های شاخص فرهنگی و هنری گشایش می یابد و تا ۵ مرداد پذیرای تمامی علاقمندان تجربه ها و رویکردهای نوین و خلاقه در هنرهای تجسمی خواهد بود.

در روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۶ بهمن پناهی سخنرانى خود را با عنوان "مبانى و ساختار مفهوم هنرى موزیكالیگرافى در هنر معاصر" با نمایش اسلاید در سالن سینماتِک مجموعه صبا ارائه خواهد کرد.

همچنین در ساعت ۱۷:۳۰ هنرآموختگان شرکت کننده در این نمایشگاه یك اجراى گروهى زنده (پرفرمنس) با همراهى موسیقى اجرا خواهند نمود.

بهمن پناهی مبدع مکتب هنری در عرصه خط و خوشنویسی معاصر و مدرس هنر مقیم فرانسه، که سرپرستی این گروه و ارائه این مجموعه را برعهده دارد، سالهاست به خلق اثر و اجرا و تدریس نقاشی، موسیقی، خوشنویسی، اهتمام و اشتغال دارد.

وی که در خوشنویسی شاگرد استادان نام آوری چون غلامحسین امیرخانی، عبدالله فرادی، یدالله کابلی خوانساری بوده و در موسیقی نیز تحت نظر بزرگانی چون زنده یادان: محمدرضا لطفی، هوشنگ زاهد و عطاءالله زاهد شیرازی تربیت یافته است، دانش آموخته دانشگاههای هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه سوربن پاریس بوده و موضوع پایان نامه دکترای او در حوزه هنرهای تجسمی و موزیکولوژی، تحقیق و تحلیل کالبدین رابطه موسیقی و خوشنویسی در قالب ارائه ایده و مفهومی جدید به نام موزیکالیگرافی است.

وی همچنین ضمن حضور فعال در نمایشگاهها، جشنواره ها، دوره های آموزشی و اجرای موسیقی در اقصی نقاط جهان و تدریس در دانشگاهها و مراکز هنری پاریس، سالهاست بعنوان استاد مدعو در دانشگاههای بزرگ جهان همچون نورث استریم و هاروارد نیز به تدریس اشتغال دارد.

از علاقمندان دعوت به عمل می آید همه روزه بجز جمعه ها و تعطیلات رسمی، از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در نگارخانه آیینه برای بازدید از آثار نمایشگاه، دیدار و گفتگو با هنرمندان مکتب هنری "موزیکالیگرافی" به آدرس تهران، خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۱۲۵، مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا (فرهنگستان هنر) مراجعه نمایند.

logo-samandehi