خوابگرد هزارتوها ، سُرایشی از جاده های زندگی

یمینی شریف: جاده ها ضمن آشنا بودن،غریبانه هم هستند.

" گویی همواره زندگی همان جاده هاییاست که باید و باید آنها را طی کنیم و شکلی از هزار تو و هزار تو ها دارند تا آن سو ، که شاید و شاید به دریایی هم برسیم." این را فرشته یمینی شریف هنرمند شاعر و نقاش در آستانه گشایش نمایشگاه انفرادی خود در گالری آریا بیان کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

فرشته یمینی شریف در مورد مجموعه آثاری که در نمایشگاه پیش رو ارائه خواهد شد بیان کرد:

آثار انتخاب شده توسط خانم آریا برای این نمایشگاه از دو دوره کاری هستند که یک دوره از آن کاملا جدید است و به نام مجموعه جاده ها که ادامه خواهند داشت.

اما تعدادی از مجموعه شهرزاد و هزار و یک شب انتخاب شده که جدید هستند. همچنین پگاه بهروز فر کیوریتوری این مجموعه را عهده دار هستند.

"خوابگرد هزارتوها" عنوان نمایشگاه آثار یمینی شریف در گالری آریا خواهد بود. وی در خصوص انتخاب این عنوان بیان کرد:

این دو مجموعه از لحاظ خطوط و معنا خیلی دور از هم نیستند.داستان هایی هستند که در طول تاریخ و عمر انسان، ابتدا و انتهایی ندارند. گویی همواره زندگی همان جاده هایی است که باید و باید آنها را طی کنیم و شکلی از هزار تو و هزار تو ها دارند تا آن سو، که شاید و شاید به دریایی هم برسیم. یک قطعه آرام موسیقی همان مدراتو کانتابیله، خوابگرد هستیم، در نهایت و به مفهوم عام آن فقط مسیر را طی میکنیم. اما از نظر من در ناهشیار، همچون خوابگرد ها هستیم که همواره به واقعیت متصل می مانیم و از لبه ی پرتگاه سقوط نمی کنیم و بارها به موقعیت فیزیکی زمینی مان باز می گردیم ،اگر که تلنگری در کار نباشد! این خصلت انسان است و به خصوص کسانی که کار هنری می کنند.

جاده ها ضمن آشنا بودن،غریبانه هم هستند.

یمینی شریف در ادامه رویکرد و اندیشه خود در خلق این مجموعه را چنین توصیف کرد:

در مجموع انسان باید مسئولیت زندگی و راه ها را برای خودش بپذیرد. برای هم نسل هایش و همچنین نسل های آینده اگر شد، در حین عبور از این پیچ و خم ها نشانه هایی ردیف کند که طی طریق آسان تر شود برای بعدی ها، شاید ...


این هنرمند شاعر و نقاش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این مجموعه رادر دوران کرونا خلق کرده اید؟ توضیح داد:

آخرین کار از مجموعه فیگورهای من، دلیلش این مواجهه بود

بله تقریبا می شود اینطور گفت.ایده ها همیشه از قبل وجود داشته اند اما در دوران کرونا هم کار کرده ام و الزاما نه به دلیل مشکلاتی که ایجاد کرد. در دوران کرونا جهان تازه ای را تجربه کردم.سکوت و خلوت و انزوا شاید.همانطور که همه تجربه کردند.ابتدا برای من که اهل پیاده روی در کوچه پس کوچه های محله های تهران بودم و از دیدن مردم خوشحال میشدم،سخت بود که خانه نشین شوم .

دست بر قضا آخرین باری که عزم کردم و مجهز به ماسک و ماده ضد عفونی کننده تا خیابان مروی پیاده بروم و برگردم، با صحنه ای مواجه شدم و چنان دچار حیرت که می توانم بگویم آخرین کار از مجموعه فیگور های من، دلیلش این مواجهه بود.

زنی کولی وار پارچه ای سیاه پهن کرده بود در ضلع جنوب غربی میدان توپخانه مقداری نان و خرما و پنیر هم در بساط داشت و با دو کودکش،فارغ از هرگونه وحشت، بی تفاوت به ویروس کرونا کنار جوی آب و موش ها، لقمه می خوردند. آنجا نشسته بودند که شاید سکه هایی نصیبشان شود!

دیدن این صحنه برایم بسیار دردناک بود و فکر می کنم تا مدتی دچار افسردگی شدم، به هر حال باید این شهرزاد را با دو کودکش نقاشی میکردم، راه دیگری نبود.تمام فکر و ذکرم پیش آنها بود.

در دوران کرونا جهان بینی ام تغییراتی کرد.

زندگی واقعی چهره ی واقعی تری از خود نشانم داد.

در مجموعه پیش رو بیست اثر مدرن و معاصر رنگ روغن روی بوم به نمایش در خواهد آمد که به گفته یمینی شریف،به جز چند کار کوچک سایر کارها طبق روال کاری ایشان بزرگ هستند.به خصوص فیگور ها و یا شهرزادها در قاب همیشگی ۱۰۰ در 200 سانتی متر. همچنین از ورق طلا و یا نقره در برخی آثار استفاده شده است.

آخرین نمایشگاه فرشته یمینی شریف ده سال پیش در امریکا برگزار شده است. او در رابطه با علت این وقفه در نمایش آثار خود بیان کرد:

آخرین نمایشگاه انفرادی من در آمریکا برگزار شد و حدود ده سال پیش.و متاسفانه به دلیل گرفتاری های مختلف، (همان جاده ها) و سپس فوت همسرم نیما پتگر و برگزاری بزرگداشت و چاپ کتاب او توسط موزه هنرهای معاصر و همچنین دوران کرونا که البته انگار تمامی ندارد،نشد که نشد نمایشگاهی انفرادی و تازه برگزار کنم. ولی واقعیت این است که چندان تمایل و اصراری هم به برگزاری نمایشگاه نداشتم.

اما تعداد قابل توجهی کار کرده ام که تا کنون دیده نشده اند.من عادت دارم در مسیر این جاده ها گاهی توقف کنم و به جمع بندی آنچه دیده ام در قالب نقاشی بپردازم و یا شعر و نوشته ای...


"خوابگرد هزارتوها" عنوان نمایشگاه نقاشی های فرشته یمینی شریف است که از 31 تیرماه در گالری آریا برپا می شود.

نمایشگاه آثار این هنرمند تا 10 مردادماه ادامه خواهدد اشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند همه روزه بجز شنبه ها از ساعت 16 الی 20 به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک 10 مراجعه نمایند.

آدرس اینستاگرام هنرمند: https://www.instagram.com/fereshtehyaminisharif/

logo-samandehi