حمله به نقاشی مشهور «جیغ» در یکی از موزه‌های «اسلو»‌

پلیس نروژ از حمله دو معترض محیط زیستی به نقاشی مشهور «جیغ» در یکی از موزه‌های «اسلو»‌ خبر دادند.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس نوشت، پلیس نروژ اعلام کرد دو فعال حوزه محیط زیست در روز جمعه، شاهکار «جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود را هدف حمله قرار دادند و تلاش کردند خودشان را با چسب به این نقاشی بچسبانند. گفته می‌شود در جریان این اقدام اعتراضی، هیچ آسیبی به نقاشی وارد نشده است.

به گفته پلیس، اتاق محل نمایش این نقاشی پس از این اتفاق تخلیه و به روی مردم بسته شده است، اما در اسرع وقت بازگشایی می‌شود. سایر بخش‌های موزه همچون گذشته به فعالیت ادامه می‌دهد.

ویدئویی که از این اقدام در فضای مجازی منتشر شده شده است ماموران امنیتی موزه را به تصویر می‌کشد که دو معترض را دستگیر کرده‌اند. یکی از این معترضان فریاد می‌زند: «من برای مردمی که جان می‌دهند جیغ می‌زنم ... من وقتی قانون‌گذاران علم را نادیده می‌گیرند جیغ می‌زنم.»

این معترضان از اعضای گروه محیط‌زیستی نروژی «استخراج نفت را متوقف کنید» بودند و هدف از این اقدام را «تحت فشار قرار دادن قانون‌گذاران برای پایان دادن به استخراج نفت» عنوان کردند.

اقدام فعالان نروژی جدیدترین حمله نمادین فعالان محیط زیستی به آثار هنری مشهور جهان محسوب می‌شود. پیش از این، معترضان محیط زیستی، مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود را خط خطی کردند.

اخیرا نیز دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

logo-samandehi