صدور حکم کیفری علیه مهاجمان به شاهکارهای هنری

چندی پیش گروهی از فعالان حوزه محیط زیست به یکی از شاهکارهای «روبنس»‌ در آلمان حمله کرده بودند و اکنون اقدامات قانونی علیه این معترضان صورت گرفته است.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوز نوشت، در ماه اوت گروهی از فعالان محیط زیستی دستان خود را با چسب به قاب «قتل‌عام بی‌گناهان» نقاشی «پیتر پل روبنس»‌ در موزه «آلته پیناکوتک» واقع در مونیخ چسبانده بودند و اکنون یک دادگاه در مونیخ حکم کیفری علیه این دو فعال صادر کرده است.

حکم صادرشده مشخص نیست اما در بیانیه‌ای اعلام شده است که حکم صادرشده در این خصوص موثر و قابل توجه است.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، اعتراض ماه اوت در موزه مونیخی حدود ۱۱,۰۰۰ یورو خسارت به بار آورده است. افرادی که در این اعتراض نمادین نقش داشتند از اعضای گروه آلمانی «آخرین نسل»‌ محسوب می‌شوند. سایر اعضای این گروه اقدام مشابهی را با استفاده از یکی از نقاشی‌های «رافائل» انجام داده بودند.

گروه‌های محیط‌زیستی مشابهی نیز در هفته‌های اخیر به تابلوهای نقاشی هنرمندان مشهور حمله کرده‌اند. این گروه از افراد، در جدیدترین اقدام به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر «گوستاو کلیمت»‌ نقاش برجسته اتریشی حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند.

دو معترض بر روی یکی از نقاشی‌های «امیلی کار» نقاش کانادایی که در «گالری هنر ونکوور»‌ نگهداری می‌شود، شیره درخت افرا ریختند و دست‌هایشان را با چسب دیوار چسباندند.

«جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود، چندی پیش هدف حمله معترضان نیز قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود نیز توسط معترضان محیط‌زیستی خط‌خطی شده بود.

پیش‌تر دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

اما حملات نمادین معترضان محیط‌زیستی فقط به آثار هنری مشهور محدود نمی‌شود و اخیرا فعالان یک گروه محیط زیستی اسپانیایی در اعتراض به اجلاس اقلیمی «COP۲۷» که در مصر برگزار شده است، ‌یک نسخه بدل مومیایی در «موزه مصری» ‌واقع در بارسلونا را هدف قرار دادند.

پیش‌تر «دویچه وله»‌ گزارش داده بود با اینکه «قتل‌عام بی‌گناهان» اثر «روبنس»‌ آسیب ندیده است،‌ اما به قاب آن صدمه وارد شده است.

logo-samandehi