کاخ گلستان میزبان طراحی‌های صنیع‌الملک می شود

کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه «از نقطه تا چهره» با رونمایی از مجموعه طراحی‌های صنیع‌الملک در این کاخ خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آفرین امامی با اشاره به مناسبت روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه که به نام روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است، گفت: بر این اساس، نمایشگاهی از مجموعه طرح‌های صنیع‌الملک با عنوان «از نقطه تا چهره» در کاخ گلستان برگزار می‌شود.

او در توضیح آثار ارائه‌داده‌شده در این نمایشگاه، عنوان کرد: بر اساس یک کتابچه کلکسیونی و طراحی متعلق به دوره ناصری که روی این کتابچه نیز دست‌خط ناصرالدین شاه مزین شده است، ۱۵ تصویر از تصاویر شخصیت‌های دوره قاجار به قلم صنیع‌الملک که در آن وجود دارد و در قالب تابلو شاسی به نمایش درمی‌آید.

امامی ادامه داد: نمایشگاه «از نقطه تا چهره» با رونمایی از مجموعه طراحی‌های صنیع‌الملک در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان افتتاح می‌شود و به‌ مدت یک هفته برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.

این کتابچه شامل اشعار سفیر مرتضی قلی‌خان قاجار بوده و از جلد پارچه‌ای به رنگ آبی با طراحی ترمه مزیّن شده، دارای دو بخش است که بخش نخست رونوشت‌های چاپی ـ سربی نام دارد و در روسیه به چاپ رسیده و بخش دوم شامل ۱۵ تصویر از تصاویر شخصیت‌های قاجار با هنر قلم میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی ملقب به صنیع‌الملک است.

logo-samandehi