برگزاری نمایشگاه بزرگی از آثار هنری روزهای پایانی فعالیت «ون‌گوگ»

برگزاری نمایشگاه بزرگی از آثار «ون‌گوگ» در موزه آمستردام، آثار هنری روزهای پایانی فعالیت این هنرمند و شمار قابل توجه آن‌ها را بار دیگر در مرکز توجه قرار داده است.

«باغ در اور سور اواز»(ژوئن ۱۸۹۰)


به گزارش گالری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپیپر نوشت، مسوولان «موزه ون‌گوگ» در آمستردام قصد دارند نخستین نمایشگاه بزرگ ویژه آخرین دوره از فعالیت هنری «ون‌گوگ»‌، یعنی دوران اقامت کوتاهش در روستای «اور سور اواز» واقع در ۳۰ کیلومتری شمال غرب پاریس را برگزار کنند. در همین روستا بود که «ون‌گوگ» در جولای ۱۸۹۰ درگذشت.

آثار هنری که در آخرین دوره زندگی یک هنرمند خلق می‌شوند همواره مورد توجه قرار گرفته‌اند. با اینکه آثار هنری که «ون‌گوگ» در دو سال پایانی عمرش خلق کرده بود بارها مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما تا چندی پیش نقاشی‌های مربوط به دوران اقامت او در «اور سور اواز» چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.

مسوولان این نمایشگاه با دقت تک تک ۷۴ نقاشی مربوط به دوران اقامت او در «اور سور اواز»‌ را تاریخ‌گذاری کرده‌اند و دریافتند که این هنرمند تا پایان ۶ هفته در مجموع حدود ۶۰ نقاشی خلق کرده است. با صرف نظر از آخر هفته‌ها می‌توان گفت که این نقاش هر روز دو نقاشی خلق کرده که سرعت شگفت‌آوری در خلق آثار هنری است. شاید شدت گرفتن افسردگی و بزرگ بودن ابعاد نقاشی‌های بعدی سرعت خلق اثر هنری در چهار هفته پایانی را کاهش داده بود.

از بین ۷۴ نقاشی مربوط به دوران «اور سور اواز» ۴۸ مورد از آن‌ها در نمایشگاه پیش‌رو «موزه ون‌گوگ» نمایش داده خواهند شد. ۹ مورد از این نقاشی‌ها در مجموعه دائمی «موزه ون‌گوگ» نگهداری می‌شوند و هفت مورد نیز در موزه اورسی نگهداری می‌شوند که در دهه ۵۰ میلادی از مجموعه دکتر «پل گاشه» به این موزه اهدا شدند. این آثاری که توسط «گاشه» اهدا شدند به ندرت امانت داده می‌شوند، بنابراین نمایشگاه «موزه ون‌گوگ» فرصت بی‌نهایت کم‌نظیر برای تماشای این آثار است.

۳۲ نقاشی دیگر مربوط به دوران «اور سور اواز» از مجموعه‌های هنری سراسر جهان امانت گرفته می‌شوند که هفت مورد از آن‌ها از مجموعه‌های خصوصی در این نمایشگاه حاضر خواهند شد، در نتیجه تماشای آن‌ها در این نمایشگاه نیز یک فرصت کمیاب محسوب می‌شود. از جمله این نقاشی‌ها به «باغ در اور سور اواز» (ژوئن ۱۸۹۰) می‌توان اشاره کرد.

تلاش مسوولان «موزه ون‌گوگ» بر آن بود که تمام هر ۱۳ نقاشی بزرگ «ون‌گوگ» که ابعاد آن‌ها نیم متر در یک متر بود را گرد هم بیاورند. این مجموعه نقاشی‌های بزرگ برخی از برترین آثار هنری دوره پایانی زندگی این هنرمند را شامل می‌شود. امانت گرفتن فقط دو مورد از این نقاشی‌ها غیرممکن بود: «مارگارت گاشه و پیانو»(ژوئن ۱۸۹۰)‌ و «باغ دابیگنی»(جولای ۱۸۹۰).

امکان حضور تابلوهای نقاشی که در روسیه نگهداری می‌شوند نیز در این نمایشگاه وجود ندارد. سه نقاشی دوره «اور سور اواز» حاضر در موزه‌های روسیه «کلبه‌های کاه‌گلی» (مه ۱۸۹۰) در موزه هرمیتاژ و «خانه سفید در شب پرستاره» (ژوئن ۱۸۹۰) و «منظره با درشکه و قطار» (ژوئن ۱۸۹۰) در موزه هنرهای زیبای پوشکین را شامل می‌شود.

مهم‌ترین نقاشی دوره «اور سور اواز» که در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود، نخستین نسخه از پرتره «دکتر پل گاشه» (ژوئن ۱۸۹۰) است که در سال ۱۹۹۰ به قیمت ۸۲.۵ میلیون دلار به یک ژاپنی فروخته شد و سپس از مجموعه خصوصی یک مجموعه‌دار اروپایی ناشناخته سردرآورد. در نتیجه دست مسوولان موزه برای نمایشگاه پیش‌رو به این نقاشی نرسید.

«ون‌گوگ»‌ علاوه بر این نقاشی‌ها ۹ طراحی بزرگ و ۴۸ طراحی کوچکتر نیز در «اور سور اواز»‌ خلق کرد. این طراحی‌ها به دلیل آسیب‌پذیر بودنشان تنها در موارد خاص به نمایش گذاشته می‌شوند و اغلب آن‌ها بین عموم مردم شناخته‌شده نیستند.

یکی از این طراحی‌ها «کودکی در کالسکه» (ژوئن ۱۸۹۰)‌ است که احتمالا برادرزاده ۴ماهه او را به تصویر می‌کشد که به افتخار این هنرمند «ون‌گوگ» نام گرفته بود. «تئو»‌ و «جو»‌،‌ والدین این کودک، او را با خود به بازدید از «اور سور اواز»‌ آورده بودند.

logo-samandehi