گزارش تصویری بزرگداشت نشست و پژوهشی نیما پتگر

دومین روز بزرگداشت و نشست پزوهشی «نیما پتگر» همرا با رونمایی از کتاب وی ، روز 25 اردیبهشت در تالار استاد شهناز خانه ی هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین این مراسم با سخنرانی «بهنام کامرانی» و «حسن حامدی» و همسر نیما پتگر «فرشته یمینی شریف» همراه بود.

بهنام کامرانی در سخنانش به سیر روند کاری استاد پتگر و نقد آثار ایشان پرداخت. حسن حامدی نیز علاوه بر اشاره به بخشی از تاریخ هنر ایران، منجمله هنرمندان تبریز ، تاریخچه ی هنری خاندان پتگر را مورد بررسی قرار داد تا آنجا که به آغاز مبارزات مدرنیست ها ی ایرانی با همتایان سنت گرا میرسد. خانواده ی پتگر همراه با جلیل ضیاء پور در صف اول این مبارزات هستند. حامدی از نیما پتگر به عنوان کسانی یاد می کند که در هیچ شرایطی از صحنه را خالی نکرده و مانند بسیاری از ایران خارج نشدند و بدون خستگی به تدریس هنر پرداختند.

یمینی شریف نیز از خصوصیات پتگر در هنگام کار برای حضار گفت : نیما رنگ روغن را به شیوه و حس و حال متفاوتی از آب مرکب انجام میداد، و به راحتی طراحی های آب مرکبش را پاره می کرد. من همیشه مانند یک دستیار در کنارش بودم و سعی میکردم بعضی از طراحی هایش را از خطر دور انداخته شدن نجات بدهم. او در کارهایش به هستی و نیستی خود و سوال های انسانی توجه داشت و همیشه میگفت بین عذلت گیر و عذلت طلب تفاوت است و من عذلت طلب هستم. بدان معنی که این انتخاب من است.

در ادامه از کتاب «آثار نیما پتگر» رونمایی شد. سپس نوازندگان روی سن آمده قطعاتی اجرا کردند و نیز فیلم مستندی که بخشی ازآن در زمان حیات ایشان ساخته شده بود به نمایش درآمد.

این برنامه با حضور فرشته یمینی شریف، مانی پتگر ، حسن حامدی ، مجید رجبی معمار، محجوبی و... و دیگر هنرمندان همراه بود.

اخبار مرتبط:

بزرگداشت و رونمایی کتاب آثار نیما پتگر برگزار شد

گزارش تصویری نمایشگاه مروری بر آثار و بزرگداشت نیما پتگر

گفتگو اختصاصی گالری آنلاین با فرشته یمینی شریف به مناسبت زادروز نیما پتگر

logo-samandehi