کلبه های جنگلی سازگار با محیط زیست

کلبه ژوبین (Zhubin) که در دل جنگل آرام کاج قرار دارد، با ایده‌ پردازی محمدرضا نوروز، مانند نگین معماری منحصر به‌ فرد به چشم می خورد.


به گزارش گالری آنلاین، این کلبه که نام خود "ژوبین" را از زبان فارسی به معنای "سر نیزه" یا "نوک تیز" گرفته است، دارای خمیدگی شگفت انگیزی بوده که منبع الهام طرح آن از عمل لطیف و در عین حال عمیق تغذیه پرندگان سرچشمه می گیرد. منظره ای که نمادی از ادغام حیات وحش در تابلویی گسترده تر از طبیعت است.

این کلبه 3 طبقه با طراحی خردمندانه گواهی بر رویکرد نوآورانه نوروز در معماری است.

طبقه همکف کانون اجتماعی کلبه به شمار رفته و شامل یک اتاق نشیمن دنج، سالن پذیرایی دلپذیر، آشپزخانه کاربردی و فضای ناهارخوری است که برای دورهمی های به یاد ماندنی طراحی شده است. دکوراسیون داخلی با المان های ظریف و زیرکانه ای که بازتابی از جنگل و پرندگان ساکن آنجاست، الهام گرفتن کلبه از طبیعت را منعکس می کند.

با قدم گذاشتن در طبقه دوم، کلبه به یک اقامتگاه شخصی تبدیل میشود که شامل اتاق خواب مستر، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی بوده که یک فضای تفریحی را نیز برای استراحت و سرگرمی در خود جای داده که تعادلی بین حریم خصوصی و اوقات فراغت برقرار می کند.

و اما طبقه سوم که بی تردید نگین انگشتری کلبه ژوبین بشمار می رود، شامل یک اتاق مهمان ویژه با ارتفاع 12 متر است که منظره ای پر ابهت از طبیعت پیرامون خود به نمایش می گذارد.

طراحی کلبه نه تنها به زیبایی شناسی که به هماهنگی با محیط نیز پرداخته است. فرم ساختمان که از دهان پرندگان الهام گرفته شده نمادی از ارتباط پرندگان با دنیای طبیعی است و همین موضوع در انتخاب متریال ها و رنگ‌ها نیز منعکس شده است تا با درختان کاج و مناظر اطراف خود هماهنگ شوند.

نوروز پایداری را با دقت تمام در تمامی جنبه های این طرح در هم آمیخته و در تمام جزییات، از بکارگیری مواد سازگار با محیط زیست گرفته تا استراتژی های به حداکثر رساندن نور طبیعی و تهویه هوا، به تعهد خود در کاهش اثرات زیست محیطی (ردپای اکولوژیکی) تاکید می کند.

کلبه ژوبین ساخته محمدرضا نوروز یادآوری زیبا از ارتباط ما با دنیای طبیعی بوده و نشانگر تلفیقی از نبوغ انسان و لطافت طبیعت است و ما را ترغیب می کند تا به گونه ای زندگی کنیم که احترام به محیط زیست و ارتقای آن را به دنبال داشته باشد.


logo-samandehi