گرانت وود و گوتیک آمریکایی؛ نوستالژی آمریکای پیشاصنعتی

گوتیک آمریکایی گرانت وود از یک جنبش در سال 1930 زمانی که این تابلو برای اولین بار در انستیتو هنر شیکاگو به نمایش درآمد، و برنده ی یک جایزه ی 300 دلاری شد، نشأت می گیرد. روزنامه ها در سراسر کشور داستان این تابلوی نقاشی از یک زوج کشاورز را منتشر کردند. هنرمند بومی آیووا در انتهای 30 سالگی خود مسحور یک کلبه ی کوچک در الدون دهکده ی جنوبی آیووا شد.

سبک احیاگر گوتیک این نقاشی توسط پنجره ی طراحی شده در قسمت بالای خانه آشکار شده است؛ هرچند به قوس های قرون وسطایی الهام بخش عنوان نقاشی ارجاع دارد. او از خواهر و دندان پزشک خود درخواست کرد، تا به عنوان یک کشاورز و دختر مجردش شخصیت های اصلی این نقاشی شوند. سبک بسیار دقیق و چیدمان سفت و سخت فیگورها یادآور هنر رنسانس شمالی است. که هنرمند در این باره در طول سه مسافرت خود به اروپا پیش از بازگشت به آیووا مطالعه کرده بود.

وود بشدت ستایشگر سنت های غرب میانه است. گوتیک آمریکایی در جایگاه یکی از مشهورترین نقاشی ها در تاریخ هنر آمریکا می باشد. و نمونه ی ابتدایی منظقه گرایی، حرکتی که شدیداً در تضاد با هنر انتزاعی آمریکایی است، قرار می گیرد. تصاویر افراد روستایی آمریکایی در سبک بازنمودی در این پرتره ارائه شده است. این نقاشی بخشی از فرهنگ عامه ی امریکا و موضوع بی پایان هزلیات است. برخی معتقدند که وود از این نقاشی در به سخره گرفتن تنگ نظری و سرکوبی که در توصیف فرهنگ غرب میانه دیده می شود، استفاده کرده است. اتهامی که او آن را تکذیب می کند. این نقاشی همچنین ممکن است، به منزله ی تمجید از فضیلت اخلاقی روستاییان امریکایی و یا حتی مخلوطی مبهم از ستایش و طنز تعبیر شود.

logo-samandehi