کتاب «عکاسی به مثابه تئاتر قدرت» نقد و بررسی می شود

نقد و بررسی کتاب «عکاسی به مثابه تئاتر قدرت» نوشته‌ی حامد طاهری کیا، جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸ از سلسله‌ نشست‌های «درباره وضعیت» با دبیری ژوبین عبدیانی و با حضور هادی آذری ازغندی، فواد نجم‌الدین و حامد طاهری کیا در موسسه خوانش برگزار می‌شود.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از عکاسی، کتاب «عکاسی‌ به‌ مثابه تئاتر قدرت» مجموعه‌ای از مقالات تألیفی است که به بررسی رابطه عکاسی و قدرت می‌پردازد. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه عکاسی می‌تواند در خدمت قدرت، چه برای ساخت جامعه‌ای نو پس از یک رخداد و چه برای به دست گرفتن قدرت توسط مردم در پی انقلاب، به کار گرفته شود. همچنین، قدرت می‌تواند در دست سوژه‌ای باشد که می‌خواهد زندگی متفاوتی را به تصویر بکشد. در هر یک از این موارد، عکاسی قادر به تولید تصاویری است که به تخیل و تصور جمعی شکل می‌دهند. عکاس در مقام تئاتر قدرت، قدرت خود را از طریق تصاویر و به واسطه آنها به نمایش می‌گذارد. عکاسی، فراتر از هنر یا غیرهنر، به مثابه ابزاری برای خلق تصویری جدید از زندگی عمل می‌کند.

هادی آذری ازغندی، مدرس، منتقد، مترجم و عضو هیئت‌ علمی گروه عکاسی دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، در سابقه کاری او تألیف و ترجمه کتاب «مبانی تاریخ هنر»، ترجمه و ویرایش کتاب «تاریخ فرهنگی عکاسی» هردو از انتشارات حرفه نویسنده و همچنین همکاری با نشریات «حکمت و فلسفه»، «حرفه: هنرمند» و «عکسنامه» در زمینه نگارش مقالات تخصصی هنر و عکاسی دیده می‌شود.
فواد نجم‌الدین مدرس، منتقد، مشاور هنری و عضو هیئت علمی گروه ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ است. فعالیت به عنوان کیوریتور و مشاور هنری در پروژه‌های مختلف و همچنین طراحی و مدیریت برنامه تاسیس دانشگاه مجازی خانه هنرمندان ایران از جمله سوابق اجرایی او در زمینه فرهنگ و هنر است و مقالات متعددی از او در حوزه‌های فلسفه هنر، تاریخ هنر و نقد هنر منتشر شده است.
حامد طاهری کیا پژوهشگر و نویسنده ‌ی حوزه‌ی عکاسی و جامعه‌شناسی و همچنین عضویت هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی است. تالیف کتاب‌های «سیاستِ متافیزیک و فیزیک در ایران معاصر»، «فرهنگ به روایت چشم»، «وضعیت دیجیتال و نظام دانش» و «عکاسی به مثابه تئاتر قدرت» و چندین کتاب دیگر در کارنامه‌ی او دیده می‌شود.

این نشست در روز جمعه ۴ اسفند ماه ساعت ۱۶ الی ۱۸ در موسسه خوانش برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.
موسسه خوانش، خیابان بهار شمالی، کوچه بهشت، پلاک ۱۳ واحد ۱

logo-samandehi