رونمایی از تندیس حکیم نظامی؛ گامی جدید در احیای فرهنگ و هویت شهری تهران

تلاش شهرداری تهران زنده نگه داشتن یاد مفاخر فرهنگ و هنر ایرانی است آیین رونمایی از تندیس حکیم نظامی در روز بزرگداشت این شاعر در ضلع شمالی میدان ونک برگزار شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران؛ آیین رونمایی از تندیس حکیم نظامی امروز- ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲- مقارن با ۲۱ اسفندماه روز بزرگداشت این شاعر با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، علیرضا جعفری مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران، مجید قادری معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی، حمید جوانی شهردار منطقه ۳ محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و جمعی از مسئولان شهری و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در حاشیه این مراسم گفت: از مجموعه فعالیت‌های شهرداری تهران زنده نگه داشتن یاد بزرگان و اعتلای جایگاه فرهنگ ایرانی است.به همین منظور سازمان زیباسازی شهرداری تهران اقدام به ساخت تندیس بزرگان و نصب آن در میادین اصلی شهر برای احیای فرهنگ ایرانی کرده‌است.

نظری ادامه داد: امروز با حضور همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد رونمایی از تندیس حکیم نظامی بوده‌ایم و ان‌شاءالله تعداد بیشتری از تندیس بزرگان را در سطح شهر رونمایی خواهیم کرد.


مجید قادری معاون فرهنگی و هنرهای شهری در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی در ساخت تندیس حکیم نظامی بیان کرد:یکی از وظایف سازمان زیباسازی هویت بخشی به منظر شهری است و در واقع مهمترین وظیفه سازمان زیباسازی معرفی مفاخر و مشاهیر ملی در سطح شهر تهران است.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی جزو افتخارات و بزرگان شعر و ادب پارسی است، گفت: امروز ۲۱ اسفندماه افتخار داشتیم در روزی که مصادف است با سالروز حکیم نظامی از تندیس ساخته شده توسط استاد نادر قشقایی از اساتید خوب مجسمه سازی و هنرهای تجسمی ایران به همراه جمعی از مدیران شهری و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضلع شمالی میدان ونک رونمایی کنیم. ارتفاع این اثر ۳.۵ متر و از جنس فایبرگلاس است که در مدت ۸ ماه ساخت این اثر به طول انجامیده‌است.

خراسانی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز از همکاری خوب سازمان زیباسازی در ساخت این اثر تقدیر کرد و گفت: امسال سومین سال متوالی است که در روزی که به نام حکیم نظامی نام گذاری شده است و بزرگداشت جهانی این شاعر سخنور نیز جز اولین اقدامات وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی بوده است با رونمایی تندیس این شاعر بزرگ در میدان ونک مقارن شده‌است .

بر اساس این گزارش؛ نظامی گنجوی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شاعران فارسی‌زبان است. آثار این شاعر سده‌ی ششم، به‌خصوص کتاب «پنج گنج»، سهم بزرگی در شکل‌گیری فرهنگ عارفانه و عاشقانه‌ ایرانی دارد و به‌دلیل نقش مهم نظامی در داستان‌سرایی ادبیات فارسی، روز ۲۱ اسفند را در تقویم رسمی ایران به بزرگداشت او اختصاص داده‌اند.

logo-samandehi