راز سنگ‌های مرموزی که در اعماق یک دریاچه کشف شدند

یک سازه‌ ماقبل تاریخ که یادآور استون‌هنج معروف انگلستان است در زیر آب‌های دریاچۀ میشیگان در آمریکا کشف شده است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، محققان امریکایی موفق به کشف سازه‌ای ماقبل‌تاریخی در دریاچه میشیگان شده‌اند. مارک هالی، استاد برجسته باستان‌شناسی زیرآب از دانشگاه نورث وسترن میشیگان، این ساختار شگفت‌انگیز را کشف کرده است.

آب‌های زیبای خلیج گرند تراورس دارای پیشینه دیرینه دریانوردی است، با ده‌ها کشتی غرق‌شده شناخته‌شده که گواه مسیرهای تجاری دریایی شلوغ قرن نوزدهم و بیستم این منطقه هستند. اما در سال ۲۰۰۷ زیر سطح آرام این آبها، رازهای متفاوتی نمایان شد که توجه باستان‌شناسان و مورخان را به خود جلب کرده است.

باستان‌شناسان ابتدا قایق‌ها و اتومبیل‌های غرق‌شده و حتی یک اسکله دوران جنگ داخلی را در عمق حدود ۴۰ فوتی خلیج گرند تراورس دریاچه میشیگان با استفاده از تکنیک‌های سونار برای جستجوی کشتی‌های غرق‌شده کشف کردند.

اما وقتی باستان‌شناسان در حال جستجوی کشتی‌های غرق‌شده در زیر دریاچه میشیگان بودند، صخره‌ای با حکاکی یک ماستودون (از راسته فیل‌سانان ماقبل تاریخ) و همچنین مجموعه‌ای از سنگ‌ها که به سبک استون‌هنج چیده شده بودند را کشف کردند.

هالی حدود ۴۰ فوت زیر آب‌های درخشان دریاچه میشیگان، سنگ‌هایی را کشف کرد که در یک ردیف طولانی به طول بیش از یک مایل چیده شده بودند. قدمت این سنگ‌ها به حدود ۹هزار سال پیش می‌رسد، یعنی ۴هزار سال پیش از ساخته شدن استون‌هنج و تقریباً دو هزار سال پس از پایان عصر یخبندان، زمانی که بستر دریاچه خشک بود و خلیج گرند تراورسی وجود نداشت!

به نظر می‌رسد این سایت تقریباً هر شش ماه یک بار در رسانه‌ها خبرساز می‌شود. متأسفانه، بسیاری از اطلاعات موجود نادرست است. برای نمونه، گردمانی مرتبط با سایت وجود ندارد و سنگ‌های منفرد در قیاس با آنچه که بیشتر مردم به سنگ‌های ایستاده اروپایی تشبیه می‌کنند، نسبتاً کوچک هستند.

باید به روشنی درک شود که این یک سایت کلان‌سنگی مانند استون‌هنج نیست. این برچسب توسط افرادی از مطبوعات به سایت زده شده که شاید قصد داشتند توجه مردم را به این داستان جلب کنند در حالی که خودشان هم از سایت بازدید نکرده‌اند. این مکان در خلیج گرند تراورس صفی طولانی از سنگ‌ها دارد که بیش از یک مایل طول آن‌هاست.

با این حال، این تنها سایت زیرآب عجیب ماقبل تاریخ در این منطقه نیست. باستان‌شناسان زیر آب حین کاوش در دریاچه هورون، یکی از پنج دریاچه بزرگ آمریکای شمالی، آثاری از یک تمدن گمشده باستانی را کشف کردند که قدمت آن دو برابر استون‌هنج و اهرام بزرگ مصر است.

جان اوشی استاد دانشگاه میشیگان روی ساختاری مشابه در دریاچه هورون کار کرده است. او با جهشی از تفکر نوآورانه به این نتیجه رسیده است که این سازه برای نواره‌های شکار کاریبو عالی بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، باستان‌شناسان زیر آب چیزی را کشف کرده‌اند که ظاهراً یک نواره خشکی است که زمانی شمال شرق میشیگان و جنوب انتاریو را به هم متصل می‌کرد. دانشمندان می‌گویند ویژگی اصلی معروف به Drop ۴۵ Drive Lane، تا به امروز پیچیده‌ترین ساختار شکار کشف‌شده زیر دریاچه‌های بزرگ است. این سازه سنگ‌آهکی ۹هزار ساله از دو خط سنگی موازی تشکیل شده که به بن‌بستی منتهی می‌شوند که با سنگ فرش‌های طبیعی پوشیده شده است. اگر یافته‌ها درست باشد، این مجموعه شکار دو برابر استون هنج قدمت دارد.

احتمال زیادی وجود دارد که این سایت در خلیج گرند تراورس، عملکردی مشابه آنچه در دریاچه هورون یافت شده، داشته باشد.

مکان دقیق این ساختار استون‌هنج مانند در دریاچه میشیگان هنوز یک راز است. هالی برای اینکه به قبایل گراند تراورسِ اُتاوا و چیپِوا برای میراث اجدادی‌شان احترام بگذارد و از تخریب ناخواسته سایت جلوگیری کند، آن‌ها را از کشف خود مطلع کرد.

logo-samandehi