مانعی برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باقی نمانده است

استاندار لرستان گفت: مانعی برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد باقی نمانده است و اکنون همه باید در راستای تحقق این اتفاق مهم تلاش کنند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، فرهاد زیویار روز چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ در ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار کرد: ظرفیت‌های مختلف گردشگری و تاریخی در لرستان آنچنان اعتبار دارند که توسط پژوهشگران این حوزه مورد تایید قرار گرفته است.

استاندار لرستان گفت: همچنین جایگاه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و از طرفی با برگزاری جلسه جداگانه رئیس جمهوری برای این بنای تاریخی، مانعی برای ثبت جهانی این اثر باقی نمانده است و سپاه استان نیز برای سامان‌دهی حریم قلعه، با اشتیاق استقبال می‌کند.

او تصریح کرد: هر زمان که نیازمند اطلاع‌رسانی بوده‌ایم، رسانه‌های استان چاره‌ساز بوده‌اند و اکنون که همدلی و همکاری همگان برای معرفی لرستان ضروری است باید ظرفیت‌های مختلف را منعکس کنند.

زیویار با تاکید بر رفع موانع ثبت جهانی دره‌خرم‌آباد و روستای گردشگری بیشه ادامه داد: اقدامات لازم برای ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه باید توسط دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

او همچنین اضافه کرد: باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان و سفرهای نوروزی باید علاوه بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری بی‌شمار لرستان معرفی، در مقابل، حرمت این ماه مبارک نیز حفظ شود.

استاندار لرستان با اشاره به انتخابات هفته گذشته نیز گفت: انتخابات یازدهم اسفندماه یک رویداد بزرگ بود و با وجود تمام حساسیت درون خانوادگی جریان های سیاسی، حضور مردم موجب عزت و سربلندی ایران اسلامی شد چراکه اقلیت‌ها و تمامی اقشار مختلف شرکت کردند و یک جشن ملی محسوب می‌شود.

زیویار بیان کرد: مشارکت مردم در این دوره از انتخابات نسبت به دوره گذشته افزایش یافت و جزو پنج استان اول کشور در حضور و وفاداری به ارزش‌های انقلاب هستیم.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک‌الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود ۵۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، دو صحن و ۳۰۰ جان‌پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

عطا حسن‌پور نیز در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته در کمتر از یک ماه مستندات لازم و اطلاعات مربوط به روستای گردشگری بیشه برای ثبت جهانی ارسال شد اما به دلیل نبود زمان کافی، تنها روستای «کندوان» ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: باتوجه به قرار گرفتن بیشه در فهرست بهترین روستاهای گردشگری جهانی، «کمیته ثبت جهانی روستای بیشه» تشکیل و جشنواره رود و ریل با حضور مدیران کشوری و نماینده سازمان جهانی جهانگردی در این روستای زیبا برگزار می‌شود.

او ادامه داد: بنابراین تا قبل از برگزاری این رویداد جهانی باید تابلوهای راهنما به شکل دو زبانه فارسی و انگلیسی در مسیر این روستا نصب شود.

حسن‌پور تاکید کرد: باتوجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی، فراهم کردن زیرساخت و اتصالات، بهداشت و ایمنی و امنیت روستای گردشگری بیشه جهت ثبت در فهرست بهترین روستاهای سازمان جهانی جهانگردی در اولویت قرار دارد.

او گفت: همچنین هماهنگی و همکاری دستگاه‌های عضو خدمات سفر برای تسهیل در امور مرتبط ضروری است تا اقدامات لازم در راستای مستندسازی شاخص‌های ترویج و حفاظت از منابع مختلف روستای گردشگری بیشه در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین افزود: پرونده ثبت جهانی دره‌خرم‌آباد نیز ۱۲ بهمن امسال به یونسکو ارسال شد و در این راستا اقدامات و پیگیری استاندار لرستان در راستای رفع مشکلات موجود در این مسیر قابل تقدیر است.

حسن‌پور بیان کرد: باید تا قبل از تیر ماه سال آینده موانع موجود برطرف شود چرا که ارزیاب سازمان جهانی یونسکو در استان حضور خواهد داشت.

او ادامه داد: غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته و کنجی به عنوان غارهای پنج‌گانه خرم‌آباد باید در حوزه گردشگری فعال شوند چراکه یک غار با قدمت ۵۴ هزارساله موقعیت ممتازی برای معرفی ایران به جهان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: اعتبار لازم برای سامان‌دهی و ایجاد دسترسی به غارها ضروری است که در این راستا نیازمند همکاری شهرداری هستیم همچنین ایجاد فضای سبز، تملک و تعیین تکلیف زمین و واحدهای مسکونی در اطراف برخی از غارها باید در دستور کار قرار گیرد.

حسن‌پور همچنین افزود: خدمات سفر استان با کمیته دوازده‌گانه به استقبال سفرهای نوروزی می‌رود چراکه توسعه اقتصادی را به همراه دارد و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با سفرهای نوروزی باید نوروز رمضانی را اجرا کنیم تا حفظ حرمت و شئونات اسلامی در اولویت باشد.

او ادامه داد: اقدامات دستگاه‌های اجرایی در ایام نوروز باتوجه به مقارن بودن با ماه رمضان باید پیوست فرهنگی و مذهبی داشته و بازدید مستمر از نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی به منظور رفع کاستی‌ها تا آغاز سفرهای نوروزی در دستور کار قرار گیرد.

روستای هدف گردشگری بیشه در حاشیه راه آهن سراسری تهران به جنوب و در کنار آبشاری زیبا به این نام در ۷۰ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است همچنین ۵هزار اثر تاریخی و ۸۰ جاذبه طبیعی گردشگری درلرستان وجود دارد که تاکنون ۲۵۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

logo-samandehi