یک مقبره ۴۵۰۰ ساله مصر باستان مملو از گنجینه‌های شگفت‌انگیز کشف شد

باستان شناسان مصری و ژاپنی به تازگی از یک مقبره مصر باستان که بیش از ۴۰۰۰ سال پیش در صخره تراشیده شده بود، رونمایی کردند که کشفی پیشگامانه محسوب می‌شود.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از یورونیوز، محل این مقبره نیز در قبرستان سقاره، واقع در ۲۰ مایلی جنوب قاهره است.

نوزومو کاوای، سرپرست تیم ژاپنی می‌گوید: «این مقبره که قدمت آن به بین ۲۶۴۹ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد باز می‌گردد، دارای گورها و آثار باستانی متعددی است که دوره‌های تاریخی مختلف را در بر می‌گیرند و بینش‌های ارزشمندی از تاریخ این منطقه ارائه می‌کند.»

در میان گنجینه‌های قابل توجهی که در این مقبره کشف شده، مجموعه‌ای از ظروف آلاباستری از سلسله هجدهم که به خوبی حفظ شدند و مجسمه‌های سفالی که ایسیس و هارپوکرات را به تصویر می‌کشند، دیده می‌شوند.

این تیم بین‌المللی، در جریان بررسی این مقبره، بقایای یک انسان را نیز کشف کردند که در کنار یک ماسک رنگی زنده دفن شده بود. آنها همچنین محل دفن یک کودک را کشف کردند که قدمت آن به سلسله دوم (۲۸۹۰ - ۲۶۸۶ قبل از میلاد) می‌رسید.

در داخل مقبره، تابوتی متعلق به سلسله هجدهم (۱۵۵۰-۱۲۹۵ قبل از میلاد) و یک ظرف آلابستری دیده شد که به طرز شگفت‌انگیزی حفظ شده بود.

علاوه بر این، دو مجسمه سفالی که الهه مصر باستان ایسیس را به تصویر می‌کشد و با مراسم تدفین مرتبط است همچنین خدای کودک هارپوکراتس که در دوره‌های بطلمیوسی به عنوان خدای سکوت و اسرار شناخته می‌شد، کشف شدند.

یک تخته سنگی حکاکی شده حاوی کتیبه‌ای که نشان می‌داد متعلق به مردی به نام «هرویدس» است، طلسم‌های مختلف و اوستراکا (تکه‌های سفال شکسته) از دیگر یافته‌های جدید در این مقبره بود.

گورستان بزرگ سقاره در نزدیکی شهر باستانی ممفیس قرار دارد و یک سایت میراث جهانی یونسکو است. بیش از دوازده هرم، از جمله اهرام معروف جیزه همچنین اهرام کوچکتر ابو سیر، دهشور و ابورویش در این گورستان قرار دارند.

مقامات مصری در سال‌های اخیر از اکتشافات باستان‌شناسی زیادی در مکان‌های مختلفاین کشور خبر داده‌اند.

ده‌ها محل دفن مربوط به دوران پادشاهی جدید که قدمت آن‌ها به ۱۸۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد، در نزدیکی شهر جنوبی اقصر (Luxor) به همراه ویرانه‌های یک شهر رومی باستان از جمله این اکتشافات است.

logo-samandehi