نگاهی به بزرگ‌ترین کشف‌های دنیای هنر در سال 2023

در سال ۲۰۲۳ شاهد کشف آثار هنری بودیم که با اینکه ارزش برخی از آن‌ها به صدها هزار دلار می‌رسد، مدت‌ها زیر شیروانی تاریک خانه‌ها یا انبار موزه‌ها فراموش شده بودند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، اکتشاف پر سر و صدا فقط به کاوش‌های باستان‌شناسی محدود نمی‌شود، در سال میلادی که به روزهای پایانی آن نزدیک شده‌ایم، شاهد کشف آثار هنری ارزشمندی بودیم که پس از بررسی‌های کارشناسان و تایید اصالت آن‌ها به گنجینه هنری جهان اضافه شده‌اند.

در ادامه به برخی از قابل‌توجه‌ترین این اکتشاف‌ها نگاهی داریم:


پرتره قرن هفدهمی یک کودک


این پرتره کودک قرن هفدهمی در خانه یک کشاورز انگلیسی پیدا شد. دختر این کشاورز، پس از درگذشت پدرش و زمانی که قرار بود کلبه را به مزایده بگذارد، این نقاشی را پشت در خانه پیدا کرد. ممکن است این نقاشی در حراجی به قیمت ۲۴۰۰۰ دلار فروخته شود.


نقاشی گران‌قیمتی که گمان می‌رفت تقلبی باشد


خانواده‌ای که فکر می‌کردند یک نقاشی تقلبی «بروگل»‌ را در خانه دارند، سال‌ها آن را پشت در خانه خود فرانسه نصب کرده بودند.

این نقاشی قرن هفدهمی که دفتر یک وکیل را به تصویر می‌کشد، بین چندین نسل از اعضای این خانواده به عنوان یک نقاشی تقلبی در نظر گرفته می‌شد،‌ تا اینکه وقتی یک کارشناس از خانه بازدید کرد این تابلو نقاشی را به عنوان یکی از آثار هنری اصل اثر «پیتر بروگل» شناسایی کرد. کارشناسان ارزش آن را بین ۶۰۰هزار الی ۸۰۰هزار یورو برآورد کردند.


نقاشی قرن نوزدهمی که گمان می‌رفت گمشده باشد


یک تابلو نقاشی قر نوزدهمی اثر «ویلیام بی.تی. ترگو»‌ سال‌ها به عنوان یک اثر هنری گمشده در نظر گرفته می‌شد، تا اینکه کتابخانه عمومی «بلومینگتون» واقع در ایالات متحده آمریکا آن را به مزایده گذاشت. این نقاشی در نهایت به قیمت بیش از ۱۴هزار دلار به فروش رسید.


بشقاب‌های ارزان‌قیمتی که اثر هنری پیکاسو از آب درآمدند


یک زن چهار بشقاب سرامیکی را به قیمت ۸ دلار خرید،‌ اما پس از تحقیقات به این نتیجه رسید که درحقیقت آثار هنری «پیکاسو»‌ را خریداری کرده است و ارزش آن‌ها به بیش از ۴۰هزار دلار می‌رسد. پیکاسو این مجموعه آثار هنری را در یک کارگاه سفال‌گری در دهه ۴۰ میلادی خلق کرده بود.


نقاشی گمشده‌ای که در قلعه پیدا شد


یک زوج یک نقاشی اثر «جان کانستبل»‌ را در قلعه خودشان درحالی کشف کردند که این اثر هنری حدود ۸۰۰ سال در مجموعه متعلق به این خانواده نگهداری شده است. «کانستبل»‌ این نقاشی را در حوالی ۱۸۲۰ میلادی خلق کرد و گمان می‌رود خانواده مذکور نقاشی را در سال ۱۹۱۸ از یک مجموعه‌دار هنری خریده باشند. حدود یک دهه قبل توجه اعضای این خانواده به نقاشی جلب شد، اما در آن زمان به این نتیجه رسیده بودند که این نقاشی تقلبی است. ارزش این نقاشی حدود ۲.۵ میلیون دلار برآورد شده است.


نقاشی ارزشمندی که در یک مغازه دست‌دوم‌فروشی پیدا شد


زنی در سال ۲۰۱۷ یک نقاشی را از فروشگاه لوازم دست‌دوم واقع در بریتانیا به قیمت ۴ دلار خرید. در ماه «مه»‌ مشخص شد که این نقاشی درحقیقت یکی از چهار نقاشی اصلی است که در سال ۱۹۳۹ میلادی برای رمان «رامونا»‌ نوشته «هلن هانت جکسون»‌ طراحی شد. پیش‌بینی می‌شد که این نقاشی به قیمت ۲۵۰,۰۰۰ دلار به فروش برسد، اما در نهایت در ماه سپتامبر در حراجی «بونامز» به قیمت ۱۹۱,۰۰۰دلار چکش خورد.


کشف اثر هنری نقاش چیره‌دست ایتالیایی


یکی از نقاشی‌های اثر «گوئرچینو» که پس از مدت‌ها، در پاییزی که گذشت در یک حراجی با قیمت ۵۰۰۰دلار ارائه شد، به زودی در یک نمایشگاه واقع در پاریس درحالی به نمایش گذاشته خواهد شد که ارزش آن به عنوان اثر اصل این هنرمند ۲ میلیون دلار برآورد شده است.


کشف نقاشی گمشده «رامبرانت»


یکی از نقاشی‌های اثر «رامبرانت»‌، نقاش چیره‌دست هلندی در حالی در حراجی «ساتبیز» به مزایده گذاشته خواهد شد که ارزش آن حدود ۱۸ میلیون دلار برآورد شده است.

پیش‌تر تصور می‌شد یکی از شاگردان «رامبرانت‌»‌ این نقاشی که «ستایش پادشاهان»‌ نام دارد را خلق کرده باشد.

در سال ۲۰۲۱، این نقاشی از یک مجموعه خانوادگی آلمانی در حراجی «کریستیز»‌ آمستردام سر در آورد. در آن سال حتی با وجود اینکه این نقاشی به یکی از شاگردان «رامبرانت‌»‌ منسوب بود، مورد توجه خریداران قرار گرفت و از قیمت‌های برآوردی فراتر رفت و در نهایت به قیمت ۸۶۰,۰۰۰ یورو فروخته شد. مالک کنونی این نقاشی از «جورج گوردون»، یکی از مشهورترین کارشناسان «ساتبیز» خواست تا بار دیگر این نقاشی را برای شناسایی خالق آن بررسی کند. روند بررسی این کار ۱۸ ماه طول کشید ودر جریان آن از فناوری تصویربرداری فروسرخ استفاده شد و در نهایت این نقاشی به «رامبرانت» نسبت داده شد.


کشف شاهکار «ون‌دایک»‌


تابلونقاشی چندین نسل در سالن پذیرایی یک خانواده اسپانیایی نصب شده بود،‌ به عنوان یکی از شاهکارهای «ون دایک»‌، نقاش نامدار بلژیکی شناسایی شد.

این نقاشی مذهبی بزرگی که برای چندین نسل در اتاق نشیمن یک خانواده اسپانیایی نصب شده بود،‌ به اندازه کافی توجه اعضای خانواده را جلب نکرده بود. این درحالی است که چندی پیش این نقاشی به عنوان شاهکار «آنتونی ون دایک» نقاش چیره‌دست باروک قرن هفدهم شناسایی شده است و می‌توان انتظار داشت که به ازای چندین میلیون دلاری به موزه هنرهای زیبای سویل فروخته شود.

تاکنون هیچ برآوردی درباره قیمت احتمالی این نقاشی منتشر نشده است، اما رکورد گران‌ترین اثر هنری این هنرمند در سال ۲۰۰۹ و زمانی به ثبت رسید که آخرین خودنگاره او به قیمت ۸.۳ میلیون پوند معادل ۱۳.۲۵ میلیون دلار فروخته شد. این تابلو نقاشی اکنون در «گالری ملی پرتره» واقع در لندن نگهداری می‌شود.

logo-samandehi